سازمان همکاری اسلامی برای از سرگیری کمک به افغانستان کانال مالی باز می‌کند

  • انتشار: ۲۹ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 125389

نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد با صدور بیانیه‌ای و ارایه سازوکارهای کمک‌رسانی به افغانستان پایان یافت.

این نشست روز (یک شنبه، ۲۸ قوس) با حضور ۵۷ عضو سازمان همکاری اسلامی (OIC) با محوریت افغانستان برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست، رسیدگی به بحران بشری افغانستان اعلام شده بود.

اشتراک‌کنندگان در بیانیه پایانی این نشست گفته‌اند که سازوکارهایی را برای ارایه کمک‌های بشردوستانه و آزادی منابع مسدودشده افغانستان در نظر گرفته‌اند.

طبق این بیانیه، سازمان همکاری اسلامی یک صندوق امانی بشردوستانه را از طریق بانک توسعه اسلامی ایجاد خواهد کرد.

همچنین، سازمان همکاری اسلامی در هماهنگی با سازمان جهانی صحت واکسین و تجهیزات پزشکی و فنی برای مردم افغانستان برای مقابله با کرونا و نگرانی‌های فزاینده درمانی در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

به همین ترتیب، سازمان همکاری اسلامی با هماهنگی سازمان ملل، کانال‌ مالی و بانکی برای کمک به آزادکردن منابع مسدود شده با هدف از سرگیری جریان کمک‌های مالی به افغانستان از طریق بانک توسعه اسلامی باز می‌کند.

این سازمان همچنین گفته‌است که برای ارسال کمک‌های بشردوستانه فوری و پایدار به افغانستان «یک برنامه امنیت غذایی» در نظر می‌گیرد.

سازمان همکاری اسلامی یک نماینده ویژه برای افغانستان در امور بشردوستانه، فرهنگی و خانواده تعیین کرده است تا هماهنگی کمک‌ها و تعامل سیاسی و اقتصادی را با این کشور پیش ببرد. طارق علی بخیت به عنوان نماینده ویژه این سازمان تعیین شده‌است.

او در اسلام‌آباد با مولوی امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان نیز دیدار کرده‌است.

عبدالقهار بلخی؛ سخنگوی وزارت خارجه طالبان در توییتی نوشت که هیأت سازمان همکاری اسلامی گفته که این سازمان دفتر خود را در کابل می‌گشاید، صندوق کمک بانک انکشاف اسلامی را باز می‌کنند و «آماده آغاز زود سلسله کمک‌های بشردوستانه هستند».

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟