سازمان ملل: بسته های کمکهای نقدی در اختیار طالبان قرار نمیگیرد

  • انتشار: ۲۰ جدی ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 135243

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در مورد بسته‌های پول نقد که وارد افغانستان می‌شود، وضاحت داده و گفته است که این پول در حساب‌های مشخص سازمان ملل در یک بانک خصوصی برای استفاده توسط نهادهای این سازمان نگهداری می‌شود.

به نقل از اطلاعات روز، در بیانیه‌ی یوناما که امروز (دوشنبه، ۱۹ جدی) منتشر شده، آمده است که از ماه دسامبر سال گذشته‌ی میلادی که انتقال بسته‌های پول نقد به افغانستان آغاز شد، تاکنون یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دالر وارد افغانستان شده است.

در بیانیه آمده است که سازمان ملل از این وجوه برای انجام امور خود، به‌ویژه ارائه‌ی کمک‌های بشردوستانه به میلیون‌ها نفر که نیاز به حمایت دارند، استفاده می‌کند: «تمام این پول مستقیما به نهادهای سازمان ملل متحد و همچنین به تعداد کمی از شرکای بشردوستانه تأیید و بررسی‌شده در افغانستان توزیع می‌شود.»

طبق این بیانیه، دلیل عمده‌ی این‌که سازمان ملل پول نقد را به افغانستان می‌آورد، «اختلال در انتقالات بین‌المللی بانکی و مسائل نقدینگی» از آگست ۲۰۲۱ است: «روند کنونی آوردن پول نقد برای سازمان ملل عملی‌ترین وسیله برای حصول اطمینان از این است که کمک‌کنندگان بتوانند به میلیون‌ها مرد، زن و کودک افغان که نیاز عاجل به کمک دارند، رسیدگی بتوانند.»

در بیانیه‌ی یوناما آمده است که بسته‌های پول نقد در بانک مرکزی افغانستان سپرده نمی‌شود، در اختیار مقام‌های طالبان قرار نمی‌گیرد و از چگونگی مصرف آن نیز مطابق به قوانین و مقررات مالی سازمان ملل متحد نظارت و بررسی دقیق صورت می‌گیرد.

یوناما خاطرنشان کرده است که در مورد روش‌ها، زمان‌بندی، تاریخ و مقدار ارسال این پول نقد اظهار نظر نمی‌کند. به‌گفته‌ی یوناما، هر گونه نیاز به ارسال پول نقد بیشتر برای سازمان ملل در افغانستان به عوامل متعدد، از جمله توانایی سکتور بانکی برای فراهم کردن انتقال بانکی و نیازمندی‌های مالی نهادهای این سازمان بستگی دارد.

در بیانیه آمده است: «مقدار پول نقدی که به افغانستان وارد می‌شود با برنامه‌ی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان متناسب است. اگر مقدار کمک‌هایی را که سازمان ملل فراهم می‌کند کاهش یابد، مقدار پول نقدی که انتقال می‌گردد، نیز کاهش خواهد یافت.»

در طول یک سال گذشته ۲۱ بسته ۴۰ میلیون دالری و بیش از ۳۰ بسته ۳۲ میلیون دالری پول نقد وارد افغانستان شده است. در جریان سه هفته‌ی اخیر اما ورود بسته‌های پول نقد به کابل متوقف شده است.

شماری، توقف ورود بسته‌های ۴۰ میلیون دالری پول نقد را به تصمیم طالبان برای ممنوعیت تحصیل و کار زنان مرتبط دانسته‌اند. بانک مرکزی تحت کنترل طالبان اما این گمانه‌زنی‌ها را رد کرده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟