زیان یک و نیم میلیارد دالری کرونا بر بخش خصوصی افغانستان

  • انتشار: ۲۱ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 85510

«خان جان الکوزی»، عضو هیات مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت که گسترش ویروس کرونا باعث شده ۸۰ درصد کارخانه‌های تولیدی تعطیل شود و واردات و صادرات به‌شکل بی سابقه‌ای کاهش یابد که این روند باعث زیان یک‌ونیم میلیارد دالری به بخش خصوصی کشور هم شده است.

به گفته وی، کارخانه های تولیدی کوچک و متوسط بطور کامل متوقف شده است و اگر این وضعیت چند ماه دیگر ادامه یابد بدون حمایت و کمک دولت افغانستان و جامعه جهانی، بخش بزرگی از کارخانه‌های تولیدی دیگر نیز ورشکست خواهند شد.

الکوزی می‌گوید که تجارت با پاکستان نیز دچار چالشی جدی شده است. در حالی که در گذشته هر روز یک هزار و ۵۰۰ کانتینر اموال بازرگانی مختلف از مرزهای پاکستان وارد افغانستان می‌شد اما در حال حاضر در هر هفته ۳۰۰ تا ۴۰۰ کانتینر وارد می شود.

«آرش یونسی»، رئیس اتاق تجارت ولایت بلخ هم می‌گوید که حدود ۴۰۰ کارخانه تولیدی در این ولایت مسدود شده و تجارت با کشورهای آسیای میانه و داخل کشور به علت قرنطینه، ۸۰ درصد کاهش یافته است.

یونسی اضافه می‌کند که کشورهای ازبکستان و ترکمنستان مرزهای خود را بر روی تردد افراد بطور کامل مسدود کرده و در بخش ترانزیت و انتقال اموال بازرگانی نیز ۵۰ تا ۸۰ درصد کاهش روی داده است.

این مسؤول بازرگانی می‌گوید که در گذشته هر ماه ۲۰۰ هزار تن اموال بازرگانی از کشورهای قزاقستان و ازبکستان وارد کشور می‌شد، اما در حال حاضر این رقم به کمتر از ۱۰۰ هزار تن رسیده است.

به نوشته ایرنا، تنها بخش خصوصی افغانستان نیست که با زیان هنگفتی مالی مواجه شده است، بلکه وزارت مالیه نیز هشدار داده است که اگر این وضعیت ادامه یابد جمع‌آوری مالیات و منابع مالی دولت نیز بشدت متاثر شده و تا سه ماه آینده اقتصاد افغانستان به زیر صفر یا رشد منفی خواهد رسید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟