زنان بیشترین جمعیت آوارگان افغانستان را تشکیل میدهند

  • انتشار: ۲۲ قوس ۱۴۰۱
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 134880

نهاد سازمان ملل برای برابری جنسیتی و قدرت بخشیدن به زنان موسوم به زنان سازمان ملل می‌گوید که زنان اکثریت جمعیت آواره در افغانستان را تشکیل می‌دهند.

به گزارش اطلاعات روز، به‌گفته‌ی این نهاد، زنان آواره در سکونت‌گاه‌های موقت با خطرهای فزاینده روبه‌رو هستند.

زنان سازمان ملل امروز (سه‌شنبه، ۲۲ قوس) در رشته‌توییتی نوشته است که شش میلیون نفر در افغانستان یک قدم با قحطی فاصله دارند.

به‌گفته‌ی این نهاد، در چنین بحرانی زنان و دختران افغان بیشتر از همه محروم هستند و کم‌تر به خدمات دسترسی دارند.

زنان سازمان ملل گفته است: «هنگامی که زنان و دختران با موانع مستقیم بر سر حق حرکت و کار خود همراه شوند، آخرین افرادی هستند که به غذا، آب، سرپناه ایمن و مراقبت‌های بهداشتی دسترسی دارند.»

به‌گفته‌ی این سازمان، در کنار محدودیت‌ها، هنجارهایی که بقیه اعضای خانواده‌ها از زنان انتظار دارند این است که آنان فداکاری کنند. به این معنا که زنان کم‌ترین و آخرین غذا را می‌خورند.

این نهاد علاوه کرده است که زنان در افغانستان مجبور به فروش دارایی‌های خود برای خرید مواد غذایی هستند. حتا در موارد شدید، خانواده‌ها مجبورند دختران خود را برای ازدواج بفروشند.

بخش زنان سازمان ملل می‌گوید که محدودیت بر حقوق اولیه زنان، همراه با نرخ کمِ سواد، باعث شده تا اکثر زنان کارت شناسایی نداشته باشند و این امر مانع دسترسی آنان به خدمات حیاتی، از جمله کمک‌های بشردوستانه می‌شود.

افغانستان پس از حاکمیت طالبان با بحران بشری مواجه شده است. در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت این کشور نیاز به کمک دارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟