زن، ورزش، یوگا

  • انتشار: ۴ سرطان ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 88478

این روزها سوژه داغ رسانه ها و شبکه های اجتماعی، همین سه کلمه است.
یکم؛
عده ی افراط گونه از غرب کابل که مهد معرفت، علم ودانش است، فقط ورزش زنان و یوگا را دیدند و هیچ وقت تلاش علمی و فعالیت فرهنگی غرب کابل را ندیدند یانادیده گرفتند.
انان به هربهانه ی غرب کابل را نماد فساد و بی بندباری معرفی می کنند و متاسفانه عده ی ساده لوح این بسته ی مسموم را نشخوار می کنند، هم خود مسموم می شوند هم فضای اجتماعی را سم پاشی می کنند.
دوم؛
مدافعان حریم، حقوق، وازادی های زن در مقابله با گروه دیگر که مخالف حضور زنان در عرصه های گوناگون اجتماعی هستند باروش های نامتعارف از حقوق و ازادی های زنان دفاع می کنند، روش دفاع نامتعارف زمینه ی واکنش نامتعارف فعالان مذهبی را در پی دارد. به همین علت گفتمان در فضای سوء تفاهم شکل میگیرد و هرگروه مخالف خود را از گردونه ی شریعت خارج می کند. طبیعتا در فضای فیسبوک یک گفتمان علمی واستدلالی شکل نمی گیرد بلکه گفتمان فیسبوکی برمحور لایک و کامنت می چرخد و نویسنده در مسیر لایک بیشتر قلم میزند، نه روشن نمودن حقایق.
بنا بر این گفتمان حقوق زن، محدوده ی ازادی زنان، حضور زنان در جامعه در فضای مجازی هرگز به ثمر نخواهد نشست. با این مقدمه اکنون این سوال مطرح می شود که طراحان اینگونه مباحث بدنبال چه هستند…..؟
پاسخ این پرسش را شما باید به کنکاش وبررسی بگیرید
سوم؛
گفتمان اجتماعی وحتی دینی در جامعه ما بر محور یافتن (مقصر) دور میزند، نه یافتن (علت) که بتواند پدیده ی ناهنجار را اصلاح کند یااز بین ببرد. در این شرایط طرفداران ازادی زنان گروه مخالف خود را مقصر میداند و گروه دیگر انان را مخالف اسلام و بی بندبار معرفی می کند درحالی که (علت اصلی) سر جای خود باقیست.
چهارم؛
آنچه از آموزه های دینی استفاده می شود محدوده ی ازادی برای بانوان است نه محدود نمودن زن، انجا که کرامت زن، هویت زن، روان و روحیه زن لطمه می بیند برای زن محدوده تعریف می کند، همانگونه که برای مرد نیز محدوده تعریف می نماید، این چارچوب زن و مرد را کرامت می بخشد.
حمایت متحجرانه از زن به همان اندازه خطرناک است که حمایت به اصطلاح متمدنانه از او زن را اسیب پذیر می کند. غوغا سالاران فیسبوکی دقیقا با پوشش جذاب متمدنانه و ضعف گروه های متحجر، هرگز حاضر به گفتمان مبتنی بر خرد نخواهند شد بلکه انان همواره با چماق متحجران بر سر دین می کوبند که خلط مبحث و موضوع شود.
متاسفانه امروزه نگاه به (زن) یا متحجرانه است، یا متمدنانه که هر دو زن را از منزلت انسانی به پایین می کشد.
زن مسلمان افغان باید بانگاه متدینانه نگاه شود و مورد حمایت یا نقد قرار گیرد نه نگاه متحجرانه یا رفتار هنجارشکنانه.

در نگاه متدینانه به زن، ورزش، یوگا ، یا هر فعالیت دیگر مساله ی اصلی نیست، بلکه انسانیت، هویت و ارزشهای مشروع، مساله اصلی است. هرکجا انسانیت، هویت زنانه، یا ارزشهای مشروع اسیب پذیر شود برای حفظ این ارزشها (محدوده ) تعریف می گردد، زیرا ازادی نامحدود در هیچ مکتبی پذیرفته نیست.

سید محمد حسین هاشمی اخلاقی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟