زحمت نکشید، طالبان تطهیر نمی‌‌شوند!

  • انتشار: ۹ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 115890

هم‌زمان با خیزش‌های مردمی بر ضد گروه طالبان در افغانستان که خود نشان‌دهنده تجربه تلخ مردم از پنج سال حکومت و ۲۰ سال جنگ، ویرانی و تباهی این گروه می‌باشد، برخی از اهالی رسانه‌ای ایران به تطهیر چهره آلوده طالبان پرداخته‌اند. روزنامه کیهان، تسنیم، تلویزیون افق، حسام رضوی، رائفی‌پور و چند تن دیگر تحت تأثیر پیشروی‌های اخیر این گروه، می‌گویند طالبان تغییر کرده است. برخی از آن‌ها به مقامات ایران پیشنهاد کرده‌اند که با طالبان وارد مذاکره شده در برابر حمایت از این گروه، از آن‌ها در مورد آب و مسایل مرزی امتیاز بگیرند.

جالب‌ این‌که این‌ها کسانی‌ هستند که دم از پیروی از خط امام خمینی می‌زنند و در شعار، خود را پیرو آن رهبر فرزانه می‌دانند؛ امّا در عمل برخلاف مشی او حرکت می‌کنند. من در این‌جا تنها به یک مورد از سیاست‌های امام خمینی اشاره می‌کنم تا حامیان طالبان در ایران بدانند که تا چه اندازه از خط‌مشی امام خمینی دور افتاده اند.

در جنگ ایران و عراق، ارتش عراق، شهرهای ایران را با موشک‌های اسکاد هدف قرار می‌داد. این موشک‌های دوربرد را اتّحاد جماهیر شوروی در اختیار حکومت صدام حسین ‌گذاشته بود. دکتر ولایتی وزیر خارجه ایران در تهران به وزیر خارجه شوروی گفت: شهرهای ما با موشک‌های شما ویران می‌شود و مردم ما با سلاح‌های اهدایی شما به صدام حسین کشته می‌شوند. دیگر بس نمی‌کنید؟!
وزیر خارجه شوروی در پاسخ گفته بود: بلی؛ و سربازان ما در افغانستان با حمایت سیاسی و سلاح شما کشته می‌شوند. شما هم بس کنید و دیگر از مجاهدین افغانی حمایت نکنید تا ما هم موشک به صدام حسین ندهیم.

شاید برخی بدشان نمی‌آمد که با روس‌ها معامله کنند و دیگر شاهد تخریب شهرها و کشتار ایرانیان با موشک‌های روسی نباشند؛ امّا امام خمینی با قاطعیت و بدون هیچ تردیدی این معامله را رد کرده گفته بود: ما برادران مسلمان افغانی خود را قربانی خود نمی‌کنیم. ما از مظلومان عالم دفاع و حمایت می‌کنیم.

مسیر غلط با انگیزه‌های غلط‍‌تر

کسانی که در ایران به پاک کردن چهره آلوده طالبان می‌پردازند انگیزه‌های مختلفی دارند. برخی از آن‌ها صرفاً به منافع ملّی زودگذر خود می‌اندیشند؛ آن‌ها می‌گویند اکنون که طالبان به سوی گرفتن قدرت خیز برداشته‌ و امارت اسلامی ممکن است سلطه خود را در افغانستان بگستراند، زمان معامله با این گروه است. ایران باید با طالبان مذاکره و با گرفتن امتیاز از این گروه حمایت کند.

کسان دیگری در ایران از طالبان حمایت می‌کنند که کمترین آگاهی از مسایل سیاسی و اجتماعی افغانستان ندارند. چیزی از رسانه‌ها می‌شنوند و بر اساس آن داوری و گمان می‌کنند طالبان دیو بودند و فرشته شده‌اند. با دریغ باید گفت اطّلاعات آن‌ها درباره افغانستان بسیار ناچیز است. آن‌ها از جنایاتی که طالبان همین‌روزها دست می‌زنند چیزی نمی‌دانند. آن‌ها نمی‌دانند که طالبان در پاتوی دایکندی و غرب کابل با شیعیان چه رفتاری کرده‌اند.

یکی از دلایل ما بر ناآگاهی آن‌ها از مسایل افغانستان این است که در سال‌های اخیر هر ایرانی که به افغانستان سفر کرده صددرصد دیدگاهش نسبت به این کشور و مردم آن تغییر مثبت کرده است. البته تعدادی از فرهنگیان فرهیخته مانند محمّدحسین جعفریان و صادق زیباکلام و … از این قاعده مستثنی می‌باشند.

و امّا گروه سوّم؛ انگیزه این گروه از تطهیر چهره آلوده طالبان برداشت غلطی است که این گروه از طالبان دارند. آن‌ها فکر می‌کنند از نظر فکری با طالبان بسیار نزدیک هستند. از نظر آن‌ها طالبان یک گروه ضد امریکایی است؛ امریکا را در افغانستان شکست داده و ضد غربی هم باقی می‌ماند؛ امّا اگر به نوشته‌ها و گفته‌های یک سال پیش همین گروه برگردیم، خودشان با صدای بلند فریاد می‌زدند که طالبان ساخته و پرداخته امریکا و آل سعود است برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی و نهضت‌های اسلامی. واقعیتی که اظهر از آفتاب است.
به ناچار به این واقعیت باید اشاره کنیم که طالبان را کشورهای امریکا، انگلیس، پاکستان و عربستان ساختند و حمایت کردند و می‌کنند. واقعیت این است که طالبان، امریکا را شکست نداده‌؛ بلکه امریکا تغییر سیاست داده به نوع دیگری از طالبان حمایت می‌کند. طالبان هم‌چنان در آغوش پاکستان و عربستان است؛ یعنی که در آغوش امریکاست.

اندکی از عملکرد طالبان را در برابر ایران یاد می‌کنم. کشتار دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف، تصاحب صدها کامیون تجاری در آقینه و اندخوی و زندانی کردن راننده‌های آن‌ها در قندهار، حمایت از گروهک جیش العدل در بلوچستان و پناه‌دادن اعضای مجاهدین خلق در هرات در زمان قدرت طالبان انجام گرفت.

به یاد بیاورید که حکومت طالبان را سه کشور پاکستان، امارات و عربستان به رسمیت شناختند و هزینه جنگ طالبان را در این ۲۰ سال و هم‌اکنون همین کشورها تأمین می‌کنند.

خلاصه این‌که طالبان گروه مذهبی افراطی است که با القاعده و دیگر گروه‌های افراطی منطقه همکار و همراست. هرچند در حال حاضر با داعش رابطه ندارد؛ امّا به زودی داعش را نیز در آغوش خواهد گرفت. این گروه تضادهای بسیاری با جمهوری اسلامی ایران دارد. گول موضع‌گیری‌های سیاسی زودگذر این گروه را نخورید و در حق مردم افغانستان جفا نکنید که این‌روزها در برابر طالبان برخاسته‌اند.

بصیراحمد چشتی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟