رویکرد سیاست خارجی جو بایدن نسبت به کشورهای عربی

  • انتشار: ۸ قوس ۱۳۹۹
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 99894

پیروزی جو بایدن می‌تواند چالش‌هایی را برای عربستان، امارات و بحرین ایجاد کند. زیرا به نظر می‌رسد سیاست خارجی دولت بایدن نسبت به این کشورها در چهار موضوع، برای‌شان چالش‌برانگیز خواهد بود:

۱️. جنگ یمن
دولت اوباما معتقد بود جنگ عربستان علیه یمن موجب تعمیق نفوذ ایران خواهد شد، به همین دلیل موافق تداوم جنگ عربستان نبود. بنابراین احتمال دارد فشارهای دولت بایدن بر سعودی‌ها و متحدان یمنی آنها برای پایان این جنگ افزایش یابد و دولت جدید آمریکا مانع کمک‌های تسلیحاتی و اطلاعاتی به عربستان شود.

۲️. محاصره قطر
بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در غرب آسیا در قطر جای گرفته و نیروی سنتکام همه عملیات‌های هوایی‌اش را از آن‌جا فرماندهی می‌کند. ترامپ به دلیل حفظ رضایت عربستان نسبت به تحریم چهارجانبه سعودی، امارات، بحرین و مصر علیه این کشور با تغافل و بی‌اعتنایی برخورد کرد، ولی به نظر می‌رسد دولت بایدن با توجه به اهمیت حفظ روابط راهبردی با دوحه و افزایش همبستگی میان متحدان آمریکا، بر عربستان و متحدانش برای پایان محاصره فشار بیاورد.

۳️. حقوق بشر
نگرانی دیگر عربستان و بحرین، مواضع آمریکا درباره نقض حقوق بشر در این دو کشور است. سرکوب شیعیان و فعالان مدنی، مسأله‌ای است که می‌تواند بیش از گذشته موجب حساسیت دولت دموکرات در آمریکا شود. این مسئله احتمالاً موجب افزایش فشارهای رسانه‌ای علیه این دو کشور خواهد شد.

۴️. ایران
بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و لغو یا تعلیق تحریم‌ها علیه ایران، مسأله‌ای نیست که خشنودی عربستان و متحدانش را در پی داشته باشد. در عین حال که احتمالاً با موضع بایدن مبنی بر آغاز مذاکرات منطقه‌ای همراه خواهند بود.

در فرجام به نظر می‌رسد علی‌رغم اختلافات روشی و تاکتیکی، تغییری در اتحاد استراتژیک آمریکا با محور عربی ضدمقاومت در حاشیه خلیج فارس صورت نگیرد و اتفاقاً فشارهای چندجانبه ولی هوشمندانه‌تری برای وادارسازی ایران به مذاکره مطلوب با این کشورها از سوی آمریکا و اروپا صورت بپذیرد.

دکتر عبدالطیف نظری

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟