رویترز: امریکا به مذاکره با طالبان درباره آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان ادامه می‌دهد

  • انتشار: ۳۱ اسد ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 132457

رویترز به نقل از سه منبع گزارش داده که دولت امریکا مذاکره در مورد آزادسازی میلیاردها دالر از ذخایر ارزی افغانستان را با طالبان ادامه می‌دهد.

پس از تایید خبر کشته شدن ایمن‌الظواهری در کابل توسط امریکا، گزارش‌هایی از توقف مذاکرات درباره آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان منتشر شده بود.

اکنون اما منابع رویترز گفته‌اند به رغم کشته شدن رهبر شبکه القاعده در کابل، امریکا به مذاکرات با طالبان در مورد آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان ادامه می‌دهد.

رویترز این تصمیم را با نگرانی واشنگتن از وقوع یک بحران انسانی در افغانستان مرتبط می‌داند زیرا سازمان ملل متحد هشدار داده است که تقریبا نیمی از ۴۰ میلیون نفوس این کشور با نزدیک شدن به زمستان با “گرسنگی حاد” روبرو هستند.

در گزارش رویترز آمده است طرح اصلی ایالات متحده امریکا این است که میلیاردها دالر از دارایی بانک مرکزی افغانستان را به یک “صندوق امانت” مستقر در سویس منتقل کند. براساس طرح امریکا، پرداخت پول از این صندق به کمک یک هیئت بین‌المللی و با دور زدن طالبان انجام خواهد شد.

طالبان در مذاکرات ماه جون در دوحه طرح متفاوتی را ارائه کرده‌اند.

دو منبع به شرط افشا نشدن نام‌شان به رویترز گفتند که مقامات وزارت امور خارجه و وزارت مالیه امریکا در یک نشست توجیهی در ۱۱ اگست، بعد از حمله هواپیمای بدون سرنشین سیا در کابل که ایمن‌الظواهری را هدف قرار داد، به تحلیلگران مستقل گفتند که آنها با وجود ناامیدی از کندی حرکت طالبان مذاکرات را با این گروه دنبال خواهند کرد.

به گفته یک منبع، یک مقام امریکایی گفت که بانک مرکزی افغانستان تحت مدیریت طالبان به کندی عمل می‌کند. طالبان دست روی دست گذاشته، نشسته‌اند و این خشم مذاکره‌کنندگان امریکا را برمی‌انگیزد.

وزارت امور خارجه امریکا به درخواست رویترز برای اظهار نظر در مورد این نشست پاسخ نداده است.

رویترز می‌گوید: “مقامات ایالات متحده همچنین در مورد طرح ایجاد “صندوق اعتماد” در سوئیس با سایر احزاب گفتگو کرده است.”

بحران بشردوستانه در افغانستان بعد از سقوط دولت جمهوری و قطع کمک‌های بین‌المللی به این کشور عمیق‌تر شد. واشنگتن در آن زمان ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را مسدود کرد. این اقدامات، سیستم بانکی افغانستان را عملا فلج کرد و نظام اقتصادی افغانستان رار آستاه فروپاشی قرار داد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟