روسیه احتمال استفاده از تسلیحات اتمی در اوکراین را رد کرد

  • انتشار: ۱۷ ثور ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 130270

الکسی زایتسف، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای رسانه‌های غربی دال بر احتمال استفاده از تسلیحات اتمی در جنگ روسیه-اوکراین گفت: اولین بار نیست که چنین گمانه‌زنی‌هایی از غرب منتشر می‌شود و آنها چیزی جز یک “دروغ عمدی و حساب‌شده” نیستند.

وی افزود: ما بارها مجبور شده‌ایم القائات درباره احتمال استفاده از تسلیحات اتمی توسط روسیه در یک عملیات نظامی ویژه را رد کنیم. این یک دروغ عمدی و حساب‌شده است.

زایتسف تاکید کرد: روسیه قویا از این اصل که در یک جنگ اتمی هیچ برنده‌ای وجود ندارد و به طور کلی چنین جنگی نباید رخ دهد، تبعیت می‌کند.

به گفتە او روسیه تنها در حالتی از این سلاح‌ها استفادە می‌کند کە موجودیت خود را در خطر ببینید.

وی یادآور شد که کشورهای اتمی در ابتکارعمل روسیه بر پایبندی خود به اصل عدم امکان پیروزی در یک جنگ اتمی تاکید کرده‌اند. این مقام گفت: سال گذشته، این روسیه بود که توانست آمریکا و سپس کل پنج کشور اتمی را متقاعد کند تا به تعهد خود نسبت به این اصل تاکید کنند.

این دیپلمات بار دیگر شروط تعریف شده توسط دکترین نظامی روسیه برای استفاده از تسلیحات اتمی در پاسخ به استفاده از تسلیحات اتمی و دیگر تسلیحات کشتار جمعی علیه روسیه یا متحدانش، و یا در در صورت حمله به روسیه با استفاده از تسلیحات متداول هنگامی که وجودیت این کشور شدیدا مورد تهدید قرار گرفته است را ذکر کرد.

با این حال گفت: من متوجه شده‌ام که چنین گمانه‌زنی‌هایی می‌توانند بر این موضوع که غرب به آماده شدن اوکراین برای انجام اقدامات تحریک‌آمیز اتمی در اوکراین کمک می‌کند تا سپس روسیه را متهم کند، دلالت دارد.

وی افزود: انتظار هرگونه اقدام تحریک‌آمیزی از سوی غرب و اوکراین می‌رود. ما باید برای هر رویدادی چه در حوزه رسانه و چه مستقیما در زمین آماده باشیم.

براساس ارزیابی‌های سازمان ملل، از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در تاریخ ۲۴ فوریه سال جاری میلادی، دست‌کم ۳۲۸۰ غیرنظامی کشته و ۳۴۵۱ تن در اوکراین زخمی شده‌اند. گمان‌ می‌رود که آمارها از این ارقام بالاتر باشد. آمار آژانس آوارگان سازمان ملل نشان می‌دهد که بیش از ۵.۷ میلیون تن از اوکراین به دیگر کشورها فرار کرده‌اند و ۷.۷ میلیون تن نیز در داخل کشور بی‌خانمان شده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟