روز قدس و وقاحت و تناقض‌های برخی مدعیان روشنفکری!

  • انتشار: ۳۱ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: اجتماعیدیدگاه
  • شناسه مطلب: 86338
قدس

هر سال با نزدیک شدن جمعه‌ی آخر ماه مبارک رمضان یا روز قدس، شاهد موضع گیری‌ها و واکنش‌های برخی مدعیان روشنفکری در کشورمان بودیم و هستیم که با اندک تأملی در مورد پریشان گویی این جماعت می‌توان به بی‌هویتی و سردرگمی و همینطور به تناقض‌های رفتاری و گفتاری شان پی‌برد. مثلا:

۱- گاهی سخن از عربیت و غیر عربیت دارند و می‌گویند روز قدس متعلق به دنیای عرب است ربطی به ما ندارد و ما باید مظلومیت خودمان را به گوش دیگران و جهانیان برسانیم و برایشان بفهمانیم که چگونه در این روزها قربانی، سلاخی و سوزانده می‌شویم.
از این بزرگواران باید پرسید: اگر درد و گرفتاری‌های دیگران ویژه‌ی خودشان است و ربطی به ما و شما ندارد، درد و مظلومیت من و شما چه ربطی به دیگران دارد که خواهان رساندن و منتظر شنیدنش هستید؟

۲- در برخی جهت گیری‌ها شاهد مسئله مذهبی می‌باشیم. مدعی اند که روز قدس باعث تشدید اختلافات مذهبی می‌شود.
حال آنکه در روز قدس نه تنها شاهد حضور شیعه و سنی و موضع گیری‌های نسبتا واحد مسلمانان هستیم بلکه شاهد حضور هر انسان آزاده از هر دین و مذهب و قوم و نژادیم.
بنابراین، نمی‌دانیم که اختلاف و اتحاد را این بزرگواران در چه قالبی و چگونه فهم می‌نمایند.

۳- گاهی می‌گویند برخی مناسبت‌ها، از قبیل روز قدس و…، مناسبت‌های دینی و مذهبی است و ما خواهان هویتی قومی و نژادی می‌باشیم نه دینی و مذهبی.
اگر قضیه از این قرار است، شما مدعیان چه ربطی با شهید وحدت ملی و امثال آن دارید؟؛ که هر از چندگاهی سنگ محبت ایشان و امثال ایشان را به سینه می‌زنید. اینها که بیش از هر هویتی به هویت دینی بها می‌دادند و حضور پر رنگشان در صحنه مبارزات، از لبنان و ایران گرفته تا افغانستان، گویای چنین حقیقت و واقعیت است.
پس لطفا در ایام شهادت شهید وحدت ملی و امثال وی تا این حد خودنمایی نفرمایید که شما را کاری و سنخیتی با اینها نیست و این شعارهای پوچ شما جز پرده برداری از دروغ های شما چیزی نخواهد بود.

۴- در برخی موضع گیری‌ها شعار وابستگی و عدم وابستگی را شاهدیم. می‌گویند روز قدس توسط بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران مطرح و بیان شد. بنابراین، برگزاری و شرکت ما منجر به وابستگی یا حداقل دلیل بر وابستگی می‌شود.
اگر صرف طرح و بیان حقیقت و واقعیت توسط یک کشور یا شخصیت باعث و علت وابستگی باشد، شعارهای مدنی، حقوق بشری و… را شما از کجا آوردید آیا برای شما این آسیب‌ها قابل تصور نیست؟

۵- گاهی هم بسیار وقیحانه ادعا می‌کنند و می‌گویند که حمایت از روز جهانی قدس کار جاسوسان ایران است.
اگر ابراز همدردی با مظلومان دیگر در روزی که برای ابراز همدردی توسط یک شخصیت برازنده جهان اسلام نظیر امام خمینی(ره) مشخص شده است، کار جاسوسان ایران باشد، از کجا معلوم است که ایستادن در برابر چنین روزی و هم نوایی با جلادان آمریکایی و اسرائیلی کار جاسوسان شیطان نباشد؟

خلاصه: حداقل چیزی که می‌توان از جهت گیری‌های این مدعیان فهمید بحران هویت و شخصیت است نه چیز دیگر.
خواهشی که از اینها می‌شود این است که لطفا از میان هویتهای چندگانه بشری یکی را برگزینید که بی‌هویتی رسوایی است بس بزرگ. مگر اینکه لباس بی‌هویتی خود هویتی باشد که برای قامت این بزرگواران دوخته شده است.

محمد امین احسانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟