رهبران سازمان شانگهای خواستار تشکیل «حکومت فراگیر» در افغانستان شدند

  • انتشار: ۲۵ سنبله ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 133071

بر اساس اعلامیه «سمرقند» که امروز (جمعه) امضا شد، سران سازمان همکاری های شانگهای خواستار تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شدند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از اسپوتنیک، بر اساس این اطلاعیه «کشورهای عضو ایجاد یک حکومت فراگیر در افغانستان با مشارکت نمایندگان همه گروه‌های قومی، مذهبی و سیاسی جامعه افغانستان را بسیار مهم می‌دانند».

در این سند آمده که سازمان همکاری شانگهای از تشکیل افغانستان به عنوان یک کشور مستقل، بی طرف، متحد و صلح آمیز، عاری از تروریسم، جنگ و مواد مخدر حمایت می‌کند.

بر اساس اعلامیه سمرقند کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای قصد دارند فهرست واحدی از سازمان های تروریستی، جدایی طلب و افراطی تهیه کنند. طبق قوانین ملی خود و بر اساس اجماع، کشورهای عضو تلاش خواهند کرد تا اصول و رویکردهای مشترکی را برای تشکیل فهرست واحدی از سازمان‌های تروریستی، جدایی‌طلب و تروریستی که فعالیت آنها در قلمرو کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای ممنوع است،ارائه دهند.

بر اساس این اعلامیه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای خواستار افزایش اثربخشی سازمان تجارت جهانی و اصلاح آن شدند.

در این سند آمده است: «کشورهای عضو خواهان موثرتر شدن سازمان تجارت جهانی به عنوان یک انجمن کلیدی برای بحث در مورد دستور کار تجارت بین‌الملل و پذیرش قوانین سیستم تجاری چندجانبه هستند.

اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای از ۱۵ تا ۱۶ سپتامبر در سمرقند برگزار می شود. در این مراسم رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، کشورهای ناظر و سایر مهمانان دعوت شده حضور دارند.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی است که توسط چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، روسیه و ازبکستان در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد. در سال ۲۰۱۷، هند و پاکستان نیز در این سازمان پذیرفته شدند. کشورهای ناظر سازمان همکاری شانگهای شامل افغانستان، بلاروس و مغولستان و کشورهای همکار ارمنستان، آذربایجان، کامبوج، نپال، سریلانکا و ترکیه هستند.

ایران روز پنجشنبه در نشست سمرقند یادداشت تعهد به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای امضا کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟