راهنمای خرید و معرفی بهترین ساعت های هوشمند

  • انتشار: ۱۴ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: اطلس پلاس
  • شناسه مطلب: 96163

اگر به دنبال خرید یک ساعت هوشمند عالی و خوب هستید بهتون پیشنهاد می کنم حتما این مقاله رو بخونید چون سعی کردیم نکات مهمی را در مورد خرید ساعت هوشمند با حداقل امکانات بگیم.

راهنمای خرید ساعت هوشمند

نکته مهمی که در اول مقاله باید یادآوری کنم اینه که به هیچ وجه سراغ ساعت های هوشمندی که طرح اپل و سامسونگ و شیائومی هستن نرید.

چند نکته مهم؛

اولین نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که تا مطمئن نشدید ساعت هوشمند مورد نظر شما با گوشی هوشمندتان سازگاری دارد، اقدام به خرید آن نکنید.

به عنوان مثال ساعت های هوشمند اپل فقط با گوشی های آیفون کار می کنند اما ساعت های مبتنی بر پلتفرم گوگل وِر و سامسونگ تایزن با هر دو سیستم عامل اندروزید و ios کار می کنند.

گرچه امکانات آنها در سیستم عامل اندروید بیشتر خواهد بود.

نکته دوم؛ اگر به موضوعات سلامتی اهمیت می دهید، حتما ساعت هوشمندی انتخاب کنید که به سنسور ضربان قلب و GPS مجهز شده باشد.

نکته سوم؛ حواس تان به طول عمر باتری و میزان شارژ دهی آن باشد. ساعت های هوشمند هیبریدی که شباهت زیادی به ساعت های مچی آنالوگ دارند با اینکه به تمایشگر لمسی مجهز نیستند ولی باتری قوی تری دارند.

نکته چهارم؛ هنگام خرید ساعت هوشمند حتما بررسی کنید بند آن به راحتی بسته شود و قفل ساعت نیز عجیب و غریب نباشد.

همچنین حواس تان باشد که در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوانید براحتی بند آن را پیدا کنید.

نکته پنجم؛ اپلیکیشن های موجود برای ساعت های هوشمند نیز عامل مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید ولی اهمیت آن در حد سازگاری با دستگاه های مختلف، سبک طراحی و دیگر قابلیت ها نیست.

راهنمای خرید ساعت هوشمند

سیستم عامل و سازگاری با دستگاه های دیگر

از آنجایی که بیشتر مدل های ساعت هوشمند به گونه ای طراحی شده اند که عملکرد آنها در گرو جفت شدن با گوشی های هوشمند یا تبلیت ها است، بنابراین موضوع سازگاری با دستگاههای دیگر اهمیت زیادی دارد.

به عنوان مثال ساعت های گیر اس ۳ (Gear s3) و گیر اسپرت (Gear sport) سامسونگ که بر اساس پلتفرم تایزن کار می کنند، می توانند با دستگاههای اندرویدی و ios سازگار باشند. اما استفاده از آنها در کنار دستگاه های اندرویدی به ویژه محصولات سامسونگ راحت تر است.

ساعت هوشمند فیت بیت ورسا (fitbit versa) نیز وضعیتی مشابه ساعت های سامسونگ دارد ولی کابربران گوشی های اندرویدی از یک قابلیت ویژه تری برخوردار هستند.

آنها می توانند از طریق ساعت هوشمندی که دارند خیلی سریع به پیام های دریافتی خود پاسخ دهند.

ساعت های هوشمند الجی، هوآوری و دیگر برندهای مبتنی بر سیستم عامل گوگل ور (google wear) با اندروید ۴٫۳ به بالا کار م یکنند.

گوگل شرایطی را فراهم کرده است که با مراجعه به آدرس g.co/wearchech از طریق مرورگر گوشی به راحتی می توانید سازگاری گوشی هوشمندتان را با ساعت هوشمند مورد نظر بررسی کنید.

البته برخی از ساعت های هوشمند مبتنی بر گوگل ور با گوشی های آیفون نیز سازگاری دارند ولی بسیاری از قابلیت های مهم مانند ااضافه کردن اپلیکیشن ها و ارتباط مستقیم با wifi هنگام جفت شدن با سیستم عامل ios در دسترس مخواهد بود.

اندروید ور ۲٫۰ که اوایل سال ۲۰۱۷ معرفی شد، قابلیت های جدیدی چون ویژگی های بررسی وضعیت سلامت، پشتیبانی از دستیار گوگل اسیستنت (google assistant) و امکان نصب مستقیم اپلیکیشن را به ساعت های هوشمند اضافه کرد.

مارس ۲۰۱۸ بود که گوگل نام پلتفرم خود را از اندروید ور به wear os تغییر داد تا نشان از سازگاری چند پلتفرمی آن داشته باشد.

تنها کاری که باید انجام دهید دانلود اپلیکیشن wear os برای ارتباط ساعت هوشمند با گوشی موبایل است.

از طرف دیگر جای تعجب ندارد که ساعت های هوشمند اپل واچ فقط با گوشی های آیفون سازگار هستند. اپلیکیشن از پیش نصب شده اپل واچ برای گوشی های آیفون جایی است که می توانید در آن اپ استور مربوط به watch os را پیدا کنید.

از این بخش می توانید نسخه مورد نظر اپلیکیشن های مخصوص ios را نصب کرده یا جدیدترین اپلیکیشن ها را پیدا کنید.

راهنمای خرید ساعت هوشمند

نمایشگر ساعت هوشمند

تقریبا تمام ساعت های هوشمندی که در بازار موجود هستند از نمایشگرهای Lcd یا amoled رنگی بهره می برند که امکان تماشای تصاویر، اپلیکیشن ها و دیگر محتوا را به صورت شفاف، زنده و روشن در اختیار شما قرار می دهند.

البته نتیجه این موضوع کم شدن میزان شارژ دهی باتری دستگاه است ولی کمپانی های سازنده تلاش کرده اند با بهینه سازی های سخت افزاری و نرم افزاری کارایی دستگاه خود را بهبود بخشند.

از آنجایی که صفحه نمایش رنگی شارژ زیادی مصرف می کند، زمانی که با ساعت هوشمند کاری نداشته باشید، نمایشگر دستگاه خاموش می شوند و حتی نمی توانید زمان فعلی را ببینید.

نمایشگر های Lcd نسبت به نمونه های oled ضخامت بیشتری دارند و از همین رو اپل برای اولین نسل از ساعت های هوشمند خود اولین نمایشگر OLED را توسعه داد تا ضخامت کمتری داشته باشد.

سامسونگ نیز سال ۲۰۱۳ اولین ساعت هوشمند خود موسوم به Galaxy Gear را تولید کرد.

رابط کاربری:

کلید های فیزیکی در مقابل قابلیت های لمسی

در ظاهر، استفاده از صفحه نمایش لمسی برای یک ساعت هوشمند خیلی منطقی به نظر نمی رسد. این موضوع بیشتر زمانی به چشم می آید که به سختی روی یک نمایشگر کوچک لمسی بخواهید کاری را انجام دهید یا برخی از رابط های مبتنی بر ژست های حرکتی درست کار نمی کنند.

در Wear Os شاهد قابلیت جالبی هستیم که پیام های هشدار به صورت کارتی نمایش داده می شوند و به سادگی می توانید با کشیدن آنها با طرفین از مشاهده پیام صرف نظر کنید.

اما داخل اپلیکیشن ها و گزینه های دیگری که در ساعت هوشمند وجود داردف نمی توان از این ویژگی استفاده کرد. البته در جدیدیترین به روز زسانی این سیستم عامل امکان سوئیچ کردن بین کارت ها با یک ضربه ی کوچک مچ دست امکان پذیر است.

اپل در ساعت هوشمند اپل واچ رویه دیگری را در پیش گرفته است علاوه بر نمایشگر لمسی از کلید فیزیکی در سمت راست و پیچ تنظیم دیچیتالی نیز بهره گرفته است.

شما می توانید از این پیچ تنظیم برای بزرگنمایی سریه روی محتوا یا اسکرول کردن استفاده کنید.

راهنمای خرید ساعت هوشمند

طراحی و شخصی سازی ساعت هوشمند

هنگام خرید بهترین ساعت های هوشمند موجود در بازار، امکانی در اختیار شما گذاشته می شود که بر اساس آن می توانید بند ساعت یا صفحه نمایشگر را خودتان انتخاب کنید یا از بین گزینه های تولید شده توسط یک شرکت ثالث یکی را بخرید.

اگر موضوع سفارشی سازی ساعت هوشمند برای شما اهمیت دارد، پس این قابلیت می تواند در تصمیم شما موثر باشد.

بیشتر ساعت های هوشمند امروزی قابلیت های سفارشی سازی زیادی را پیش از خرید نهایی در اختیار شما می گذارند.

به عنوان مثال می توانید رنگ و جنس بند، رنگ صفحه نمایش، جنس و کیفیت ساخت و اندازه ساعت را نیز خودتان انتخاب کنید.

ساعت هوشمند موتو ۳۶۰، M0t0 360 موتورلا و اپل واچ نمونه های خوبی برای این موضوع هستند.

یادتان باشد که علاوه بر این که بند ساعت باید راحت روی مچ دست شما بسته شود، باید به اندازه کافی سوراخ نیز داشته باشد. از خرید ساعت های هوشمندی که برای باز و بسته کردن بند آنها باید انرژی زیادی صرف کنید، منصرف شوید.

البته بیشتر ساعت های جدید چنین مشکلی را ندارند و از بندهای استاندارد برخوردار هستند.

در حال حاضر میزان عرضه ساعت هوشمند با صفحه گرد روز به روز بیشتر می شود تا کاربران بتوانند از ساعت هایی مشابه ساعت های هوشمند قدیمی لذت ببرند. البته مدل های جدید باریک تر و کوچک تر شده اند.

پیام های هشدار و یادآورها

هر ساعت هوشمند خوبی با یک تلنگر سریع روی مچ دست تان شما را از تماس های ورودی، ایمیل های دریافتی و پیامک ها با خبر می کند و بر اساس آن می توانید تصمیم به پاسخگویی بگیرید.

البته امکان مشاهده پیام های مربوط به فیسبوک و توییتر نیز از طریق یکپارچه سازی با شبککه های اجتماعی فرهم شده است.

حتم مطمئن شوید که ساعت هوشمند مورد نظر امکان بررسی کامل جدیدترین پیام ها را دارد، حتی اگر آنها را به محض ورورد ندیده باشید، ولی بتوانید بلافاصله از اول آنها را بررسی کنید.

به عنوان مثال اپل واچ به شما اجازه می دهد با کشیدن بالای نمایشگر به سمت پایین بتوانید Notiticion Center را ببینید. در حالیکه که در Wear OS برای مشاهده ی جدیدترین پیام ها باید انگشت خود را از پایین به بالا بکشید.

راهنمای خرید ساعت هوشمند

البته برخی از ساعت های هوشمند قابلیت سفارشی سازی بیشتری دارند. به عنوان مثال Gear s3 سامسونگ از اپلیکیشن Gear Manoger روی گوشی هوشمند شما استفاده می کند تا بر اساس آن بتوانید مشخص کنید چه پیام هایی روی ساعت هوشمند شما نشان داده شود.

همچنین قابلیتی موسوم به Smart Relay وجود دارد که به محض برداشتن گوشی پیام های هشدار نمایش داده شده روی ساعت های سری Gear روی نمایشگر بزرگتر هشدار گوشی نشان داده خواهد شد.

قابلیت های سنجش تندرستی و سلامت، ضربان قلب و Gps

از آن جایی که دستبندهای سلامتی طرفداراین زیادی دارند، تولید کنندگان ساعت های هوشمند نیز تصمیم گرفته اند چنین امکانی را در ساعت های هوشمند خود قرار دهند.

برخی از ساعت های هوشمند بسته به نوع گوشی شما می توانند فعالیت های مربوط به سلامتی و تندرسی شما را رصد کنند. التبه این گوشی ها باید حداقل از گام شمار بهره ببرند تا بتوانند تعداد قدم های شما را اعلام کنند.

اگر می خواهید از ساعت هوشمند خود در محیط بیرون برای فعلایت های جسمانی استفاده کنید، باید حواستان باشد مدلی را انتخاب کنید که علاوه بر ساعت هوشمند، قابلیت های سنجش تندرسی نیز داشته باشد، مدل هایی چون fitbit Versa یا Gamin Vivoactive از جمله مدل هایی هستند که می توانید صفحه ساعت خود را تغییر دهید و پیام های هشدار را نیز روی آنها بخوانید.

مدل فیت بیت ورسا حتی امکانات جالبی برای سنجش سلامیت و تندرسی خانم ها دارد و می تواند وضعیت جسمانی، نشان های بیماری، وضیع خواب و دیگر فعالیت های روزانه آنها را بررسی کند.

بیشتر دستگاه های مبتنی بر Wear OS دارای حسگر سنجش ضربات قلب هستند اما نمی توان مانند دستگاهی چون Fitbit Charge 2 که ویزه سنجش وضعیت سلامت و تندرسستی ساخته شده است به آنها نیز اتکا کرد.

در برسی های انجام شده حسگر ضربان قلب اپل واچ دقیق ترین عملکرد را در بین ساعت های هشومند دارد.

راهنمای خرید ساعت هوشمند

علاوخ بر سنجش ضربان قلب، اپل واچ سری ۳ سامسونگ گیر اس ۳ و سامسونگ گیر اسپرت دارای Gps هستند و باعث می شود آنهایی که به دویدن یا دوچرخ سواری در فضای بیرون علاقه دارند به این ساعت ها علاقه بیشتری داشته باشند.

به کمک تراشه Gps می توان مسافت مسیر وسرعت را اندازه گیری کرد. با وجود این یادتان باشد که استفاده دائمی از Gps تأثیر زیادی روی خالی شدن سریع شارژ باتری دارد.

عمر باتری و میزان شارژ دهی ساعت هوشمند

یکی از مهم ترین مواردی که باید هنگام خرید ساعت هوشمند در نظر داشته باشید طول عمر باتری و میزان شارژ دهی آن است.

بیتشر ساعت های هوشمندی که از نمایشگر رنگی بهره می برند بسته به نوع کاربری خود با هر بار شارژ بین یک تا دو روز به صورت مداوم کار می کنند.

بی شک ساعت هایی که به قابلیت برقرار تماس صوتی مجهز شده اند، نمی توانند به اندازه ای که در بالا گفته شد شارژ دهی داشته باشند.

اپل واچ با یک بار شارژ می تواند به صورت ترکیبی حدود ۱۸ ساعت بی وقفه کار کند.

بسیاری از ساعت های هوشمند شامل اپ واچ و سامسونگ گیر اسپرت از سسیستم شارژ بی سیم استفاده می کنند که عملکرد بسیار راحتی دارد.

دیگر نیاز نیست دستگاه خود را مستقیما به شارژر وصل کنید و به جای آن کافی است ساعت خوشمند را روی داک مخصوص قرار دهید

قابلیت های دیگر؛ برقراری تماس و پرداخت موبایلی

دلتان می خواهد از طریق ساعت هوشمند خود بتوانید تماس صوتی برقرار کنید؟

اپل واچ سری ۳ و گیر اس ۳ و فرانتیر سامسونگ از شبکه LTE داخلی بهره می برند یعنی می توانید از سیم کارت های مخصوص برای برقرار تماس استفاده کنید و اگر گوشی خود را در خانه جا گذاشتید نگران نباشید.

البته با توجه به نوع سیم کارتها و ازز طرف دیگر پشتیبانی اپراتورها امکان برقرار تماس صوتی از طریق ساعت هوشمند در ایران فرااهم نیست.

بسیاری از ساعت های هوشمند دارای تراشه NFC داخلی هستند که به کمک آن بدون نزدیک کردن گوشی، می توانید از سیستم پرداخت موبایلی استفاده کنید.