راستی‌آزمایی اظهارات اخیر شاه محمود قریشی

  • انتشار: ۲۰ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 118521


شاه محمود قریشی، وزیر خارجه‌ی پاکستان روز گذشته (دوشنبه) در واکنش به هشتگ تویتری و فیسبوکی «پاکستان را تحریم کنید» گفته است که جامعه‌ی بین‌المللی بجای متهم کردن پاکستان به خاطر وخامت وضعیت در افغانستان، باید در مورد ناتوانی نیروهای امنیتی افغان در برابر حملات طالبان تحقیق کند.

در این یادداشت از ادعاهای ملت و دولت پاکستان مبنی بر حمایت پاکستان از طالبان صرف‌نظر می‌کنیم و سخنان قریشی را با محکِ داخلی، بومی و پاکستانی به راستی‌آزمایی می‌گذاریم. قریشی در حالی نقش پاکستان در حمایت و تمویل طالبان را انکار می‌کند که بسیاری از سیاستمداران پاکستانی در گذشته و اکنون از آن پرده برداشته‌اند. برای نمونه؛ افراسیاب ختک از چهره‌های سرشناس پشتونستان و عضو پیشین مجلس پاکستان، با قبول جنگ نیابتی پاکستان در افغانستان و تأیید نقشِ اساسی دولت پاکستان در تأمین و تمویل طالبان و حمله‌ی طالبان به افغانستان از پناهگاه‌های دائمی آن‌ها در پاکستان، از خطر درافتادن در بحرانی بزرگ‌تر و خطرناک‌تر از طالبان در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی خبر می‌دهد. بنا بر اظهارات تویتری ختک، همین اکنون طالبان در پاکستان با پشتیبانی رهبران ایدئولوژیک خود مانند جمعیت علمای اسلام و استخبارات پاکستان، تبلیغات بسیار گسترده‌ای را برای تصاحب قدرت در ولسوالی‌های تازه ادغام‌شده خیبر پشتونخواه آغاز کرده‌اند. به باور وی، پاکستان به دلیل وابستگی شدید مالی به منابع خارجی، تعادل بین چین و امریکا را حفظ خواهد کرد.

گفتگوهای تازه میان لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و ژنرال قمر جاوید باجوا، فرمانده‌ی کل ارتش پاکستان نیز تااندازه‌ای بر ادعای ختک مهر تأیید می‌گذارد؛ زیرا آستین در این گفتگوی تلفنی اظهار داشته است که به بهبود روابط ایالات‌متحده و پاکستان و تقویت منافع مشترک آن‌ها در منطقه ادامه خواهد داد.

افزون بر اعتراف افراسیاب ختک، مصطفی نواز، یکی از سناتوران پاکستانی نیز در مصاحبه‌ای تازه حمایت پاکستان از طالبان و تروریسم را امری قطعی دانسته و می‌گوید درصورتی‌که پاکستان به حمایت‌های خود از طالبان تروریسم در افغانستان ادامه دهد، با تحریم‌های شدید و انزوای جهانی روبرو خواهد شد. به باور نواز، تمام جهان به این حقیقت پی برده است که پاکستان حامی طالبان است و اکنون زمان آن فرا رسیده است که این کشور با قطع هر نوع رابطه با طالبان همکاری خود در فرایند صلح افغانستان را به ملت افغانستان و جامعه‌ی جهانی نشان دهد. بنابراین، انکار نقش پاکستان در حمایت از طالبان توسط شاه محمود قریشی به‌مثابه‌ی تفِ سربالاست.

دکتر سید یحیی موسوی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟