راز سروری و سیادت

  • انتشار: ۲۹ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 115122
آمریکا

دلیل اینکه در جامعه‌ عرب پیش از اسلام در میان ده‌ها قبیله، لهجهٔ قریش به عنوان لهجۀ معیار پذیرفته شد این بود که قریشیان با سعۀ صدر و نگاهِ باز، محسنات و ظرافت‌ها و زیبایی‌های سایر لهجه‌ها را در خود جذب و هضم می‌کردند و بدین ترتیب قبائلِ دیگر نیز انعکاس لهجه خود را در آیینۀ لهجۀ قریش می‌دیدند و خود را در آن سهیم می‌دانستند.

اگر بخواهیم این موضوع را به دنیای امروز تعمیم بدهیم سیاست فرهنگی آمریکا چنین وضعیتی دارد. دلیل قدرت آمریکا فقط اقتصاد و امور نظامی نیست. مؤثرترین عامل نفوذ و سلطه‌ی آمریکا در جهان، رویکرد فرهنگی آن است. آمریکا به شکل هدفمند بخش‌هایی از فرهنگ سایر ملل را در خود جذب و هضم کرده و همان‌ها را با دست بردن و با رنگ و لعاب آمریکایی به سراسر دنیا تزریق می‌کند. اینگونه با برانگیختنِ عواطف ملت‌های دیگر، آنها را با خود در پذیرش و ترویج نوع نگاه و فرهنگ خویش همراه می‌سازد. فیلم‌ها و انیمیشن‌های هالیوودی که فرهنگ دیگران را با درون مایۀ آمریکایی به تصویر می‌کشد گویای این مسئله است.

این تدبیر زیرکانه را مقایسه کنید با روشِ بعضی کشورهایی که اتباع خارجی و مهاجرین ساکن در آن‌جا حتی فرهنگیان و نویسندگان‌شان هنوز ناچارند برای تمدید اقامت، گزینۀ چوپانی را انتخاب کنند!

پ.ن:
تیم آمریکا موفق شد برای اولین بار در ۳۰ سال اخیر تیم چین را در مسابقات ریاضی شکست دهد!
تصویر تیم آمریکا را ( که گویا همه چینی هستند) مشاهده می‌کنید!
👇👇👇

سید عوض هاشمی ورسی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟