رئیسی: آمریکا به وسیله داعش به دنبال ایجاد نامنی در افغانستان و منطقه است

  • انتشار: ۷ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 124530

«سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران که برای شرکت در اجلاس سران همکاری های اقتصادی اکو به ترکمنستان سفر کرده است، در دیدارهای جداگانه اظهار داشت که آمریکا به وسیله گروه تروریستی داعش به دنبال ایجاد ناامنی در افغانستان و منطقه است.

وی همچنین در دیدار با روسای جمهور ترکیه، ترکمنستان و پاکستان تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولت فراگیر در افغانستان که همه مردم، اقوام و گروه‌های سیاسی افغانستانی را نمایندگی کند استقبال می‌کند.

رئیس جمهور ایران در دیدار  با «رجب طیب اردوغان» گفت: جمهوری اسلامی ایران از تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان حمایت می‌کند و بر این باور هستیم که باید همه گروه‌ها، اقوام و اقشار مختلف مردم افغانستان در آینده افغانستان نقش و مشارکت داشته باشند.

رئیسی تصریح کرد: مشکلات منطقه باید توسط کشورهای منطقه حل و فصل شود و حضور و دخالت بیگانگان نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی کند بلکه اوضاع را پیچیده تر خواهد کرد.

همچنین وی در دیدار با «عارف علوی» رئیس جمهور پاکستان نیز با اظهار اینکه حمایت از ملت‌های مظلوم به ویژه مردم افغانستان لازم است، خاطرنشان کرد: بیست سال حضور بیگانگان در افغانستان نه تنها مشکلات افغانستان را برطرف نکرده بلکه نتیجه‌ای جز ظلم،کشتار غارت و ناامنی نداشته است.

رئیس جمهور ایران با تاکید بر لزوم کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان اظهار داشت: حضور حدود ۴ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران ثمره ظلم آمریکایی‌ها به این مردم مظلوم است و علیرغم مشکلات و محدودیت ها همانند ایرانیان از آنها پذیرایی کرده‌ایم.

سید ابراهیم رئیسی در دیدار با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان نیز گفت که مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال کشور افغانستان روشن است.

وی در ادامه اظهار داشت: گروه تروریستی داعش برای منطقه ناامنی ایجاد می‌کند؛ این گروه تروریستی دست پرورده آمریکایی‌ها است و به نمایندگی از آمریکایی‌ها در منطقه کشتار می‌کند. همکاری‌ ما و شما به نفع امنیت منطقه و افغانستان است و از این نظر حایز اهمیت است.

پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، از امروز هفتم قوس به میزبانی ترکمنستان آغاز شده است و این کشور ریاست دوره‌ای اکو را به عهده دارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟