ذهنیت استعمارگرانه پاکستان

  • انتشار: ۲۹ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 125395

مخالفت با آموزش بانوان، عرف افغانستان نیست، بلکه عرف یک قوم خاص است. نمی‌توان عرف و سنت‌های ارتجاعی یک قوم را به همه افغانستان نسبت داد.

در ایالات متحده آمریکا و کانادا نیز جماعتی است به نام آمیش‌ها.
این جماعت مخالف تعلیم و تربیه مدرن، برق، تلیفون و تمام دستاوردهای دنیای مدرنیته‌اند. آیا درست است به خاطر اعتقادات آمیش‌ها همه ایالات متحده آمریکا و کانادا را متهم به دشمنی با مدرنیته‌ کرد؟

یکی از مشکلات عمده ما این است که متاسفانه سران پاکستان، افغانستان را مرادف جوامع قبایلی دوسوی سرحد تعریف می‌کنند و عمدا نمی‌پذیرند که این کشور وارث مدنیت، تاریخ و فرهنگ درخشان خراسان است.
دهن‌کژی عمران خان به تاریخ، تمدن و فرهنگ ما، از نگاه استعمارگرانه پاکستان به افغانستان سرچشمه می‌گیرد. آن‌هایی که تاریخ استعمار را خوانده‌‌اند می‌دانند که در مناسبات استعماری میان کشورها یک اصل این بوده که همیشه متروپل تلاش می‌کرده است ذهنیت خودکم‌بینی را در میان مردمان مستعمره‌نشین تبلیغ کند تا آن‌ها بپذیرند که فرودست، “نامتمدن” و نیازمند قیمومیت هستند.
متاسفانه با سلطه طالبان بر کابل، اعتماد به نفس پاکستان خیلی بالا رفته و اکنون آن‌ها به افغانستان به حیث مستعمره‌نشین خود نگاه می‌کنند.
عبدالشهید ثاقب

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟