دیپلمات ازبیکستانی: جلوگیری از بحران بشری در افغانستان هدف اصلی کنفرانس تاشکند است

  • انتشار: ۳ اسد ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 131924

مقامات اوزبیکستانی می‌گویند که هدف اصلی نشست تاشکند هماهنگی اقدامات بین‌المللی به منظور جلوگیری از فاجعۀ بشری روان در افغانستان می‌باشد.

کنفرانس بین‌المللی ارزیابی وضعیت در افغانستان فردا دوشنبه (۳ اسد) در تاشکند، پایتخت اوزبیکستان، آغاز می‌شود.

به گفته منبع، در این کنفرانس دو روزه، هیات ادارهٔ سرپرست طالبان و نمایندگان بیش از ۲۰ کشور و سازمان بین‌المللی اشتراک خواهند داشت.

جولان وهابوف، سفیر اوزبیکستان در واشنگتن، گفت که تامس وست، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای افغانستان، نیز درین کنفرانس حضور خواهد داشت.

آقای وهابوف گفت که در این کنفرانس در مورد فراهم آوری کمک‌های عاجل و موثر برای مردم نیازمند در افغانستان گفتگو خواهد شد. به گفتۀ این دپلومات اوزبیکستانی، هدف دیگر از کنفرانس تاشکند ایجاد دیالوگ موثر و توافق نظر جامعۀ بین‌المللی در مورد مبارزه با تروریزم بین‌المللی است.

حکومت طالبان گفته است که هیاتی به رهبری امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان، امروز وارد تاشکند شد.

هفتۀ گذشته سرپرست وزارت خارجۀ اوزبیکستان در مسکو به خبرنگاران گفت که آمادگی‌ها برای تدویر این کنفرانس نهایی شده و قرار است در آن علاوه بر افغانستان، پیرامون مسایل دیگر مرتبط به منطقه نیز بحث شود.

تا کنون آجندای کامل این کنفرانس روشن نیست. تحلیلگران این کنفرانس را فرصت خوب برای ارزیابی کارکرد حکومت طالبان در یک سال گذشته و موقف جامعۀ بین‌المللی در برابر آن می‌دانند.

با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، کشورهای آسیای مرکزی از گسترش شورشگری از مرز افغانستان به قلمرو خود ابراز نگرانی کرده‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟