دیده‌بان حقوق بشر: افغانستان همچنان گواه بدترین فجایع بشردوستانه در جهان است

  • انتشار: ۲۶ ثور ۱۴۰۲
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 138834

دیده ‎بان حقوق ‌بشر در تازه‌ترین گزارشش در مورد افغانستان می‌گوید که این کشور همچنان گواه یکی از بدترین فجایع بشردوستانه در جهان است.

این گزارش روز دوشنبه، ۱۵ ثور، نشر شده و حاکی از آن است که دو سوم جمعیت افغانستان از ناامنی غذایی رنج می‌برند.

دیده‌بان حقوق‌ بشر با بیان این که افغانستان تا حد زیادی از رسانه‌ها ناپدید شده است می‌گوید که بحران موجود در این کشور، دو مسوولیت حیاتی اما در عین زمان ناسازگار را بردوش سازمان ملل متحد، تحمیل کرده است.

به باور دیده‌بان حقوق‌ بشر، انتقال کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان و فشار بر طالبان برای پایان دادن به نقض «وحشتناک» حقوق‌بشر دو مسوولیت تحمیل شده بر سازمان ملل متحد در افغانستان است.

در گزارش آمده است که توقف ناگهانی بیشترین کمک‌های جامعه جهانی در پی تسلط طالبان بر افغانستان و سیاست‌های سرکوب‌گرانه و روزافزون این گروه بر زنان از جمله ممنوعیت‌های آموزشی و کاری آنان با سازمان ملل و بخش‌های غیردولتی، وضعیت را در این کشور بدتر کرده است.

این نهاد مدافع حقوق‌بشر نوشته است: «برای امدادگرانی که تلاش می‌کنند هم به ضرورت بشردوستانه برای نجات جان‌ها و هم به اصول بی‌طرفی پایبند باشند، این روزهای سختی است.»

دیده‌بان حقوق‌بشر تاکید کرده که آخرین بیانیه سازمان ملل متحد در مورد ممنوعیت کار زنان از سوی طالبان با این نهاد، سردرگمی‌هایی را در افغانستان ایجاد کرده است.

در گزارش از آژانس‌های کلیدی سازمان ملل متحد از جمله برنامه جهانی غذا و صندوق حمایت از کودکان این سازمان خواسته شده تا خط ثابتی مبنی بر این که اقدامات طالبان نقض بین‌المللی حقوق‌بشر و منشور سازمان ملل متحد است، داشته باشند.

این بار نخست نیست که نهادهای بین‌المللی از وخامت اوضاع بشردوستانه در افغانستان هشدار می‌دهند.

پیش از این سازمان ملل متحد نیز بارها از گسترش دامنه فقر، ناامنی غذایی و نبود بودجه به هدف ادامه کمک‌های بشردوستانه در افغانستان هشدار داده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟