دیدبان حقوق بشر: پوشش صورت مجریان زن، نقض حقوق زنان برای آزادی بیان است

  • انتشار: ۳ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: تیتر 1گوناگون
  • شناسه مطلب: 130625

دیدبان حقوق بشر در واکنش به دستور طالبان مبنی‌بر اجباری‌شدن به پوشش اجباری صورت مجریان زن تلویزیون‌ها گفته است که این قیودات نقض آشکار حقوق زنان برای آزادی بیان و همچنین استقلال شخصی و باورهای مذهبی است.

در گزارش این نهاد که شب گذشته (دوشنبه، ۲ جوزا) منتشر شده، آمده است که محدودیت طالبان علیه مجریان زن، مانع دسترسی به اطلاعات برای افرادی که ناشنوا یا کم شنوا هستند و به نشانه‌های گفتار بصری تکیه دارند، نیز است.

دیدبان حقوق بشر گفته زمان آن فرا رسیده است که دولت‌های خارجی برای مطرح‌کردن نگرانی‌های خود بیشتر تلاش کنند.

این نهاد افزوده است که دیپلمات‌هایی که با طالبان ملاقات می‌کنند باید از کمپین #FreeHerFace حمایت کنند و علناً علیه نقض فزاینده حقوق زنان و دختران توسط طالبان صحبت کنند.

دیدبان اضافه کرده است که روزنامه نگاران زن در افغانستان آخرین قربانیان بحرانی هستند که به جدی ترین بحران حقوق زنان در جهان تبدیل شده است.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به‌رسانه‌های تصویری دستور داده است که مجریان زن این رسانه‌ها باید با ماسک سیاه روی‌شان را بپوشانند. این دستور به‌رغم اعتراضات گسترده‌ در حال حاضر در رسانه‌های افغانستان اجرایی است.

مجریان مرد رسانه‌های تصویری در اعتراض به این محدودیت‌ طالبان ماسک سیاه پوشیدند. در شبکه‌های اجتماعی نیز فعالان حقوق بشر پوشیدن ماسک سیاه و هشتگ #FreeHerFace به تصمیم اخیر طالبان اعتراض کردند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟