دو انتخاب ، دو تراژدی !

  • انتشار: ۲۱ حوت ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 128567

هفت ماه پیش ، اشرف غنی ریس جمهور افغانستان که عنوان سر قوماندانی اعلای قوای مسلح را نیز یدک می کشید ، بی هیچ مقاومتی در برابر طالبان فرار را بر قرار ترجیح داد واز کشور گریخت .

غنی در شرایطی میدان جنگ را به طالبان واگذار کرد که ۱۶۰ هزار نیروی مجهز ارتش ، بیش از ۱۳۰ هزار پولیس و نزدیک به ۳۰ هزار کماندوی آموزش دیده وبا تجربه و۲۰۰ هواپیمای جنگی، لویجستکی و پشتیبانی در اختیار داشت .
در مقابل طالبان ، فاقد تمام ظرفیت های جنگی بود که اشرف غنی از آن بر خور دار بود و آن را در اختیار داشت اما اشرف غنی تاب نیاورد و گریخت. وی با این فرارش نه تنها سر افگندگی برای خود به یاد گار گذاشت ، بل کشور و دست آورد های ۲۰ ساله مردم را نیز به باد فنا داده و نسل آینده را به نابودی کشاند و در نهایت تراژدی غم انگیز را برای کشور رقم زد .

اکنون هفت ماه بعد ، سناریوی مشابه دیگری در نقطه دور تر از افغانستان تکرار می شود . تراژدی که نابودی زیر ساخت ها ، ویرانی شهر ها و آوارگی جمعی مردم ، نتیجه قطعی و انکار نا پذیر آن است . به نظر می رسد این بار نوبت اوکراین و مردم آن است که قربانی یک انتخاب اشتباه استراتژیک شود .

افغانستان بهای سنگین جبن وبزدلی یک رهبر ترسو را می پردازد اما اوکراینی ها قیمت قهرمان بازی یک کمدین را . اشرف غنی در حالی که می دانست ومی توانست مقاومت کند ، ترجیح داد از کشور خارج شود وآن را دو دستی و سخاوتمندانه به طالبان تقدیم نماید ، زلنسکی اما با درک این که مقاومت غیر ممکن است و ادامه آن نابودی کامل کشور را در زیر پای قدرت مخوف وجهنمی روسها به همراه خواهد داشت ، بر آن اصرار می ورزد .

پی آمد هردو انتخاب ، تراژدی غم انگیز و تحمیل درد و رنج طاقت فرسا بر ملت های است که یکی قربانی جبن وبزدلی سر قوماندان اعلای خود شدند و دیگری فدای قهرمان بازی های کسی که دنیای سیاست را با ” بازی های کمدی ” اشتباه گرفته است. قربانی اما کسانی هستند که هیچ نقشی در انتخاب این دو استراتژی ندارند.

زلنسکی بارها تاکید داشته است که اوکراین به نیابت از اروپا وبرای اروپا می جنگد . او در آخرین اظهاراتش خطاب به آمریکا و اروپا گفت که اگر به ما هواپیمای جنگی ندهید ، به این معنی است که شما هم می خواهید ما کشته شویم . این درحالی است که هم اعلام منطقه پرواز ممنوع ” که ظاهرا وعده آن از قبل داده شده بود” وهم دادن هواپیمای جنگی از سوی آمریکا و متحدین اروپایی اش رد شده است

در حالی که جنگ نابرابر با دد منشی وبی رحمی روسها وبی طرفی معنادار اروپا و آمریکا، از اوکراین و مردم این کشور قربانی گرفته و هست و بود آن را نابود می کند ،
معلوم نیست زلنسکی در این میان چرا اصرار بر این جنگ خانمان سوز دارد و راهی برای پایان آن جستجو نمی کند ؟

غنی و زلنسکی دو استراتژی متفاوت بر گزیدند که پی آمد های هردو انتخاب ، جز تراژدی غم انگیز برای هردو کشور ، ارمغان دیگری نداشته است

سید محمد علی رضوانی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟