دولت عراق حکم بازداشت عوامل برگزاری کنفرانس اربیل را صادر کرد

  • انتشار: ۲۶ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 122694

مقام های بغداد اعلام کردند که عاملان برگزاری کنفرانس عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق حق خروج از کشور ندارند.

روز جمعه ۲۴ سپتامبر ۲۰۲۱ با هدف بررسی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی کنفرانسی در اربیل با حضور برخی از اشخاص و سران قبایل در اربیل برگزار شد که واکنش ها و محکومیت های گسترده ای در میان مقام های بلندپایه دولت و شخصیت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی عراق داشت.

در همین پیوند، وزارت کشور عراق با ارسال نامه ای فوری به مبادی خروجی و گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها از این مراجع خواست تا از خروج عاملان برگزاری کنفرانس اربیل از کشور  جلوگیری کنند.

در این بخشنامه که در رسانه های عراقی منتشر شده است وزارت کشور همچنین خواستار بازداشت عوامل و بانیان برگزاری کنفرانس عادی سازی اربیل شده است.

پایگاه خبری «العربی الجدید» که دفتر آن در دوحه پایتخت قطر قرار دارد به نقل از یک مقام امنیتی بلندپایه عراق نیز نوشت که وزارت کشور با ارسال نامه ای با قید فوری به سازمان گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌ها، اعلام کرده که عاملان برگزاری کنفرانس عادی‌سازی روابط با اسرائیل حق خروج از عراق ندارند.

وی  در گفت و گو با این رسانه قطری، افزوده است که وزارت کشور حکم جلب و انجام تحقیقات فوری برای «وسام ابراهیم الحردان»، فرزند او «علی وسام الحردان» و «ریسان ذعار الحلبوسی» صادر کرده و به زودی نیز بازداشت می شوند.

این مقام امنیتی عراقی گفته که وزارت کشور عراق از دولت اقلیم کردستان این کشور می خواهد که عوامل برگزاری کنفرانس را تحویل بغداد دهد و از خروج آنها از مبادی اقلیم جلوگیری کند.

در همین حال نیز گفته می شود که بسیاری از عاملان برگزاری کنفرانس اربیل در هفته های گذشته ابراز پشیمانی کرده و اعلام کرده اند که قربانی توطئه و فریب شده اند.

 کنفرانس عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی که با همکاری یک اندیشکده آمریکایی در اربیل مرکز اقلیم کردستان برگزار شد، پس از رسانه ای شدن باعث واکنش های گسترده شد و موجی از محکومیت در عراق به راه انداخت.

دولت عراق در واکنش به برگزاری این کنفرانس آن را به شدت محکوم کرد.

دفتر نخست وزیری عراق در بیانیه ای که یک روز پس از برگزاری کنفرانس منتشر با اعلام مخالفت قاطعانه دولت عراق در عادی سازی روابط با اسرائیل بر غیرقابل قبول بودن نشست اربیل تاکید کرد.

دستگاه قضایی عراق نیز دو روز بعد علیه شرکت کنندگان در «کنفرانس اربیل» با عنوان «فراخوان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی»، قرار بازداشت صادر کرد.

تارنمای رسانه ای شورای عالی قضایی عراق با انتشار اطلاعیه ای در این باره نوشت که دادگاه بدوی «الکرخ» بغداد بر پایه اطلاعات دریافتی از دفتر مشاور امنیت ملی برای سه نفر از شرکت‌کنندگان در نشست اربیل حکم جلب صادر کرده است.

احکام جلب و بازداشت برای «وسام الحردان»، «مثال الآلوسی»، و «سحر کریم الطائی» (کارمند وزارت فرهنگ عراق) به اتهام دعوت به عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل صادر شده است.

بیانیه دستگاه قضایی عراق تاکید کرده است که درباره دیگر عوامل و شرکت کنندگان کنفرانس اربیل نیز پس از کسب اطلاعات از هویت دقیق آنها اقدام های قانونی قضایی لازم انجام خواهد شد.

منبع: ایرنا

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟