دلیل سقوط جمهوریت اعتماد به شرکای بین‌المللی از جمله آمریکا بود

  • انتشار: ۹ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 125855
اشرف غنی

اشرف غنی؛ رییس‌جمهور پیشین که پس از سقوط دولتش به‌دست طالبان به امارات متحده‌ عربی فرار کرده، می‌گوید، پس از آن تصمیم ترک کشور را گرفت که محافظانش گفتند دیگر امکان حفاظت از او را ندارند. غنی دلیل اصلی سقوط دولت افغانستان را اعتماد او به شرکای بین‌المللی از جمله امریکا خوانده‌است.

او این اظهارات را در گفتگوی با جنرال نیک کارتر؛ رییس ستاد مشترک ارتش بریتانیا مطرح کرده‌است.

او گفته است که تنها دقایقی پس از آن تصمیم به ترک کشور گرفت که محافظانش گفتند دیگر امکان حفاظت از او در کابل را ندارند؛ زیرا طالبان به تعهد خود در خودداری از ورود به پایتخت عمل نکرده‌اند.

غنی افزوده‌است که درک می‌کند مردم افغانستان او را برای سقوط سریع کشور به دست طالبان سرزنش می‌کنند؛ اما رییس جمهوری پیشین گفته است که دلیل اصلی این واقعه اعتماد او به «شرکای بین‌المللی» از جمله ایالات متحده بوده است.

لیز دوست در رشته‌توییتی به نقل از اشرف غنی، نوشته است: «در مورد من کاملا سیاه‌نمایی کردند. هیچ وقت به ما فرصت ندادند که با آن‌ها [طالبان] بنشینیم. خلیل‌زاد با آن‌ها [طالبان] نشست. این مسأله‌ امریکایی شد. ما را کنار گذاشتند.»

به نوشه دوست، اشرف غنی توضیح داده است که حمدالله محب برایش گفت که قطعه محافظت از ریاست‌جمهوری از هم پاشیده و اگر در برابر طالبان مقاومت شود، همه کشته می‌شوند. به‌گفته‌ غنی، نیروهای پی‌پی‌اس قادر به حفاظت از من نبودند.

او اضافه کرده است که حمدالله محب به معنای واقعی کلمه وحشت کرده بود و برایش برای ترک ارگ ریاست‌جمهوری بیش از دو دقیقه فرصت نداد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟