دستاورد پر هشدار!

  • انتشار: ۱۹ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: امنیت و حوادثدیدگاه
  • شناسه مطلب: 85376

امنیت ملی اعلام کرده که دو شب پیش یک گروه مشترک، متشکل از شبکه حقانی و یک کتیبه داعش را در کابل از بین برده است. گفته شده که همین گروه مشترک سه رویداد ( حمله بر مصلی شهید مزاری، کشتار عبادتگاه سیک ها و حمله راکتی بر مراسم تحلیف ریاست جمهوری ) را برنامه ریزی و هدایت کرده بودند.

خبر خوبی است اما هشدار کار در این است که از ازدواج و ائتلاف شبکه حقانی و داعش خبر می دهد. این دو نیروی ویرانگرِ بسیار خشن، وقتی یکی شوند، هیولای کشتار خواهند شد.

محتوای خبرنامه امنیت ملی را نمی شود رد کرد چون در چهل سال گذشته، شاخه های مختلف جریان افراط از یک جغرافیا ( سرزمین های بدون دولت در مرز های افغانستان و پاکستان ) به پا خاسته اند، افراد این گروه ها با هم زیسته اند، آموزش دیده اند، هم گروه بوده اند و به سفارش زمان، جامه بدل کرده اند.

حتی اگر مسئله را ساده بسازیم و فکر کنیم که هدایت سازمانی، پشت همکاری افراد داعش و حقانی وجود ندارد و براساس سنت اندیوالی می جنگند، باز هم نتیجه کار، که دوام جنگ و ناکامی روند صلح در افغانستان است، تغییری نمی کند.

زمانی که تنظیم های جهادی در اوج بودند، کسانی را می شناختیم که همزمان کارت چندین تنظیم را در جیب داشتند و از همه، سلاح و مواجب می گرفتند.

وقایع جاری نیز بی شباهت با آن دوران نیست. جنگجویان کشورهای مختلف زیر نام جهاد بین المللی و با حمایت دولت پاکستان در میدان افغانستان می جنگند. حتی اگر رهبری این گروه ها نخواهد، تفکیک و کنترل گروهی دقیق وجود ندارد و نظامیان پاکستان در سطح مدیریت عمومی جریان افراط، همه آنها را برای یک هدف وارد میدان می کنند.

شجاع محسنی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟