در نتیجه یک تحقیق 65 درصد مردم از عملکرد حکومت در برابر راهپیمایی ها ناراض هستند

  • انتشار: ۲۹ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 26703

انستیتوت تحقیقاتی صلح، رسانه و حکومت‌داری خوب نخستین نظر سنجی‌اش را در بارۀ تظاهرات اخیر در کابل به نشر رسانده است که در این نظرسنجی نشان می دهد، ۶۵ درصد پرسش‌شونده‌ها از کار حکومت و ۵۴ درصد آنان از عملکرد معترضان در راه پیمایی اخیر ناراض هستند و بیشترشان خواهان تقویت وحدت ملی و عدالت هستند.

مسؤولان این انستیتوت، کمک به ظرفیت‌سازی در راستای انسجام و مدیریت خوب حرکت‌های اعتراضی شهروندان را هدف از این نظرسنجی می‌دانند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که 76 درصد شهروندان پایتخت اعتراض مدنی را ارزشی کلیدیِ جامعه خوانده و می‌گویند که انتظار برخورد مناسب را از سوی حکومت با معترضان داشتند.

حمید اکبر، معاون انستیتوت تحقیقاتی صلح، رسانه‌ها و حکومت‌داری خوب می‌گوید، در این نظرسنجی 570 تن از شهروندان کابل اشتراک کردند.

به گفتۀ آقای اکبر، یافته‌های آنان نشان می‌دهد که 65 درصد مردم از برخورد حکومت با معترضان و 54 درصد هم از عملکرد معترضان ناراض هستند.

در این نظرسنجی گفته شده است، عملکرد نیروهای امنیتی به ویژه پولیس همیشه در مطابقت با قانون بوده است. نیروهای ما نیازمند آموزش بیشتر اند و این موارد به آنها گوش زد شده است.

اما درپاسخ به این پرسش نظرسنجی که اگر شما جای رییس جمهور بودید؟ چه اقدام می‌کردید، هشتادوپنج درصد ۸۵٪ پاسخ داده اند که چهار مورد از جمله تامین عدالت در استخدام‌ها، گفتگو و مذاکره با معترضان، اصلاحات در تمامی بخش‌های حکومتی و تقویت وحدت ملی را انجام می‌داده اند.

این نهاد پژوهشی همچنان بر بررسی‌ها روی مصوبه تازه اعتراض‌ها و اجتماعات مدنی تاکید دارد.

رضایت و عدم رضایت مردم از عملکرد نیروهای امنیتی هم بخش دیگر این پژوهش بوده است.

۲۸ درصد هیچ نظر نداده اند واما ۴۰ درصد گفته اند که باید نیروهای امنیتی، به دستور فرماندهان شان عمل می‌کرده اند و ۳۱ درصد هم تاکید کرده اند که نباید نیروهای امنیتی در برابر معترضان دست به خشونت بزند.

معاون انستیتوت تحقیقاتی صلح، رسانه‌ها و حکومت‌داری خوب می‌افزاید که بخشی از این نظرسنجی آنان نشان می‌دهد که شهروندان رفتارهای افراطی حکومت و دیگر گروه‌ها را نمی‌پذیرند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟