دریوزگی طالبان از امریکا!

  • انتشار: ۳ حوت ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 107099

چند روز پیش ملا عبدالغنی برادر، فرد شماره دو طالبان نامه‌ای سرگشاده‌ای به مقامات ایالات متحده امریکا فرستاده است. او در این نامه با لحن ضعیف و آمیخته با تضرّع از مقامات امریکا درخواست کرده است که به توافق‌نامه دوجانبه پایبند بمانند و به آن عمل کنند.

توافق‌نامه طالبان و ایالات متحده میراث دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین امریکاست. ترامپ می‌خواست با بیرون بردن نیروهای امریکایی از افغانستان، راه را برای رسیدن طالبان به قدرت باز کند؛ امّا سخنگویان جو بایدن رئیس جمهور جدید امریکا می‌گویند، این کشور در حال بررسی توافق‌نامه با طالبان است و نیروهای نظامی خود را نیز در موعد تعیین‌شده در توافق‌نامه از افغانستان خارج نمی‌کند.

موضع حکومت جدید ایالات متحده، به نگرانی طالبان دامن زده و باعث شده که این گروه از بلندپروازی‌های خود کوتاه بیاید و به التماس بیفتد.
در مورد نامه طالبان به مقامات ایالات متحده امریکا چند نکته سزاوار یادآوری است.

۱- بررسی کارکرد طالبان از ایجاد تا کنون نشان می‌دهد که این گروه ماهیت وابسته به قدرت‌های بیرونی دارد؛ طالبان مانند یک شرکت تجارتی توسط چند کشور ایجاد شد و با کمک همه‌جانبه اردو و شبه‌نظامیان پاکستان به قدرت رسید. پس از به زیر کشیده‌شدن از چوکی، به روسیه، ایران، چین و کشورهای عربی تکیه کرد. در یک سال اخیر به قدرت‌های غربی نزدیک شده و در تعامل با امریکا بوده است.

۲- طالبان در حالی‌که به جنگ با مردم و ترور نخبه‌های کشور و ویران کردن زیرساخت‌ها ادامه می‌دهد، در برابر قدرت‌های بیرونی چون روسیه، چین و امریکا زانو می‌زند و التماس می‌کند. این گروه ادّعا می‌کند که با خارجی‌هایی که کشور را اشغال کرده‌اند جهاد می‌کند؛ امّا در یک سال گذشته حتّی یک تیر هم به سوی خارجی‌ها نینداخته؛ در حالی‌که در همین مدّت صدها مسلمان همو‌طن خود را قربانی جنگ، ترور و قدرت‌طلبی خود کرده‌ است.

۳- مقامات حکومت جدید امریکا گفته‌اند که طالبان به توافق‌نامه قطر عمل نکرد‌ه‌ است؛ زیرا خشونت‌ها افزایش یافته و همکاری این گروه با القاعده ادامه یافته است؛ امّا طالبان در نامه خود به مقامات امریکا داشتن ارتباط با القاعده را انکار و خود را مخالف گروه‌های تروریستی قلمداد می‌کند.
در همین‌راستا در چند روز اخیر طالبان به امریکا چراغ سبز نشان داده و دو تن از اعضای داعش را در شهر کابل ترور کرده ‌است. مبشر مسلمیار و یک همکارش در روزهای اخیر در کابل کشته شدند و یکی از سخنگویان طالبان به اشاره پذیرفت که این ترور کار طالبان بوده است. مسلمیار مولوی مسجد و استاد دانشگاه شرعیات، عنصر فعال و علنی داعش در شهر کابل بود که قبلاً توسّط ریاست امنیت ملّی بازداشت و سپس آزاد شده بود. ترور این عضو داعش، چراغ سبز طالبان به حکومت امریکاست مبنی بر این‌که این گروه در مبارزه با داعش با امریکا همکاری می‌کند.
در همین‌حال امنیت ملّی افغانستان، سازمان ملل و استخبارات امریکا بارها اعلام کرد‌ه‌اند که چند هزار جنگ‌جوی القاعده از کشورهای مختلف در پهلوی طالبان با حکومت افغانستان می‌جنگند.

۴- مضحک‌تر از همه ادّعای طالبان درباره حقوق بشر و آزادی بیان است. ملا برادر در این نامه ادّعا کرده است که مردم افغانستان حامی طالبان هستند، این گروه به حقوق بشر، حقوق زنان، آزادی بیان و تساوی حقوق شهروندان پایبند است و با کشت و قاچاق مواد مخدر مبارزه می‌کند.
در حالی‌که از روز روشن‌تر است که طالبان به هیچ‌کدام از این ارزش‌ها باور ندارد و همه آن‌ها را کفری و غربی می‌داند. شاهد بر این ادّعا پنج سال حکومت طالبان و کشتار و جنایت‌شان در ۲۰ سال اخیر می‌باشد. چنان‌که بخشی از هزینه‌های جنگ طالبان از تولید و قاچاق مواد مخدر به دست می‌آید.

۵- نتیجه‌ای که می‌توان از نامه عاجزانه طالبان گرفت این است که سیاست‌های ترامپ، این گروه را به پیروزی بسیار امیدوار کرده بود؛ امّا با سیاست‌های جدید امریکا خود را در یک بن‌بست می‌بیند و چشم‌انداز آینده به نظرشان تیره‌وتار می‌آید.
در پایان باید گفت طالبان سوراخ دعا را گم کرده است و قدرت را از امریکا گدایی می‌کند؛ در حالی‌که قدرت از مردم افغانستان است. طالبان با عبور از جنگ و خشونت و تجدیدنظر در باورهای افراطی و تروریستی خود می‌تواند از کانال مردم به قدرت برسد. خدمت به مردم و کشور و کسب رضایت مردم تنها راهی رسیدن به قدرت است.

اسحاق غیاثی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟