درگیری لفظی وزیر خارجه پاکستان و مشاور امنیت ملی افغانستان

  • انتشار: ۲۹ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 115125

شاه محمود قریشی، وزیر خارجهٔ پاکستان در مصاحبهٔ تازه‌اش با شبکهٔ تلویزیونی طلوع گفته است که نسبت دادن افزایش خشونت‌ها به گروه طالبان یک “مبالغه” است.

این مصاحبه تا اکنون نشر نشده است، اما این شبکهٔ تلویزیونی یک بخشی از آن را نشر کرده که آقای قریشی در آن می‌گوید که سایر عناصر مخرب چون داعش و برخی عناصر داخلی در افغانستان که از اقتصاد جنگ منفعت می برند، در خشونت های اخیر دست دارند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان به این اظهارات وزیر خارجهٔ پاکستان واکنش تندی نشان داده است.

محب در یک تویت نوشته است: “این در حالی است که طالبان عملیات‌های خشونت‌بار خویش را علیه مردم افغان در سراسر این کشور راه اندازی می‌کنند. ما می‌دانیم که چگونه و چرا آنان به گونهٔ متداوم قادر به انجام این می‌شوند.

قریشی یا بی‌خبر، یا نادان یا همدست (طالبان) است. ممکن او این موضوع را نیز رد کند که اسامه (بن لادن) در نزدیکی یک پایگاه نظامی پاکستانی یافت شده بود.”

در این حال، افراسیاب ختک، یکی از سیاستمداران و سناتور پیشین پاکستانی در یک تویت با باز نشر این بخش مصاحبهٔ آقای قریشی با کنایه نوشته است که “چرا طالبان به وزیر خارجهٔ دیگری نیاز داشته باشند، در حالی که یک وزیر خارجه دارند؟”.

ختک نگاشته است که بی‌طرفی پاکستان در افغانستان هیچ زمانی اعتبار نداشت و اکنون در نهایت این ادعا نیز به دور انداخته شد.

واکنش به اظهارات محب

وزارت خارجهٔ پاکستان اظهارات اخیر مشاور امنیت ملی افغانستان در رابطه به مداخلهٔ اسلام آباد در امور داخلی افغانستان را تقبیح کرده و آنرا ادعا‌های بی اساس خوانده است.

صدای امریکا نوشت که وزارت خارجهٔ پاکستان روز جمعه (۲۸ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که نقش اسلام‌‌آباد در روند صلح افغانستان از سوی جامعهٔ بین المللی به گونهٔ گسترده پذیرفته شده است.

این وزارت محب را به نادیده گرفتن پیشرفت‌های روند صلح افغانستان متهم کرد.

در اعلامیهٔ این وزارت آمده است که “بی احترامی‌های مکرر و ملاحظات ناموجه” آقای محب عمیقاً نگران کننده است و چنین به نظر می‌رسد که این همه “تلاش‌های محاسبه شدهٔ دفتر او به هدف نادیده گرفتن و باطل کردن پیشرفت‌ها در روند صلح افغانستان است”.

پیش از این نیز، وزیر خارجهٔ پاکستان ادعا کرده بود که “عناصری” در داخل و خارج از افغانستان وجود دارند که نمی‌خواهند صلح و امنیت در افغانستان برقرار شود.

شاه محمود قریشی به تاریخ ۲۶ می (پنجم جوزا) در نشست مجازی با کمیتۀ امور خارجی پارلمان اروپا بدون نام گرفتن از فرد یا گروهی گفت که باید مراقب “دسیسه‌های” این عناصر مخرب در داخل افغانستان بود.

در واکنش به این اظهارات قریشی، وزارت خارجهٔ افغانستان گفته بود: “مخربین صلح آن‌هایی استند که به خواست برحق مردم افغانستان و جهان برای صلح جواب رد داده، جنگ را تشدید نموده و به خونریزی در افغانستان ادامه داده اند. مخربان صلح را همه می‌شناسند.”

تبادلهٔ واکنش‌های تند میان وزیر خارجهٔ پاکستان و مشاور امنیت ملی افغانستان پس از آن افزایش یافت که شاه محمود قریشی به تاریخ پنجم جون (۱۵ جوزا) گفت که وزارت خارجهٔ این کشور روابط خود را با حمد الله محب، به خاطر اظهارات اخیرش در بارۀ پاکستان، قطع می‌کند.

قریشی خطاب به محب گفته بود که به عنوان وزیر خارجۀ پاکستان “می خواهم بگویم که هیچ پاکستانی تا زمانی با شما صبحت نخواهد کرد و دست تان را نخواهد فشرد که جلو بدزبانی تان را علیه پاکستان نگیرید”.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان ماه گذشته در جریان سفرش به ولایت ننگرهار، به انتقاد تند از پاکستان پرداخت و گفت که این کشور “هیچ عزت و افتخار ندارد.”

محب همچنین گفت که اقوام پاکستان، به شمول پشتون‌ها و بلوچ‌ها از حکومت کشور شان “خوش نبوده” و به گفته وی، پشتون‌ها به خاطر “به دست آوردن حق شان قیام کرده” و بلوچ ها “به خاطر حق شان می جنگند.”

حکومت افغانستان همواره پاکستان را به پناه دادن گروه‌های تندروی متهم می‌کند که در افغانستان حملات تروریستی انجام می‌دهند. اتهاماتی که پاکستان آنرا رد می‌کند.

پیش از این، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفته بود که پاکستان به گروه طالبان حمایت سیستماتیک، مالی و لوژستیکی فراهم می‌کند و اعضای این گروه در همان کشور جلب و جذب می شوند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟