درنگی بر فروپاشی سیاسی دولت عمران خان در پاکستان

  • انتشار: ۲۳ حمل ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 129495
عمران خان

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، پس از سه سال و هفت ماه در اختیار داشتن قدرت، در اولین ساعات روز یکشنبه با رای عدم اعتماد در پارلمان از سمت خود برکنار شد.

پس از تشکیل مجدد پارلمان در روز دوشنبه برای رای دادن به نخست وزیر جدید، دولت جدید تحت رهبری شهباز شریف، رهبر اپوزوسیون تشکیل خواهد شد.

این کشور با بیش از ۲۲۰ میلیون نفر بین افغانستان در غرب، چین در شمال شرقی و هند در شرق قرار دارد که آن را از اهمیت استراتژیک حیاتی می‌سازد.

از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۸، بیانیه های خان بیشتر ضد آمریکایی شده است و او تمایل خود را برای نزدیک شدن به چین و اخیراً روسیه – از جمله گفتگو با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در ۲۴ فبروری، روز آغاز جنگ اوکراین، ابراز کرد.

در همان زمان، کارشناسان سیاست خارجی ایالات متحده و آسیا گفتند که ارتش قدرتمند پاکستان به طور سنتی سیاست خارجی و دفاعی را کنترل می کند، اما بیانیه های عمومی تند خان بر تعدادی از روابط کلیدی تأثیر گذاشته است.

دلیل اصلی زوال قدرت عمران خان را علاوه بر پر هزینه بودن دولت او با توجه به کاهش دادن قیمت سوخت و نیز کنار کشیدن اعراب از حمایت او بابت نپیوستن به پیمان ابراهیم، بحث موازنه او با غرب بود. پاکستان بعنوان کشوری که ارتش و ساختار امنیتی آن از دوره جنگ سرد به بلوک غرب گرایش داشت حضور یک نخست وزیر شرق گرا را نمی پذیرفت. آن هم پس از مواضع او در باب بحران اوکراین که باعث شکاف بین مواضع او و ژنرال باجوا رییس ستاد ارتش شد.

از سوی دیگر امریکای بایدن پس از خروج از افغانستان بدنبال کشور بدیلی بود که بتواند با ایجاد پایگاه در آن علاوه بر مقابله با حیاط خلوت روسیه، مهار طرح جاده ابریشم چین را نیز انجام دهد. ناآرامی های قزاقستان با حمایت جنبش گولن و اسلامگرایان طرح نافرجامی بود که به شکست انجامید و حال سقوط عمران خان را باید در همان چارچوب دید.

سبد حبیب موسوی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟