درخواست اساتید دانشگاه های جهان از جامعه بین المللی برای فشار بر طالبان

  • انتشار: ۱۰ میزان ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 121726

شماری از اساتید دانشگاه‌های معتبر آمریکا، اروپا، استرالیا، هند و برخی کشورهای دیگر جهان در بیانیه ای مشترک از جامعه بین المللی خواسته اند که طالبان را به خاطر نقض حقوق مدنی و بشری مسئول بدانند.

این اساتید خواستار دسترسی بدون مانع مردم افغانستان به کمک های انسان دوستانه شده و گفته اند هر حکومتی که مردم را دچار ترس و وحشت کند و مردم را از آزادی بیان، آزادی اجتماعات و سایر حقوق اساسی شان محروم کند را محکوم می کنند.

در این بیانیه با اشاره به اینکه طالبان پس از به دست گرفتن زمام امور به شهروندان افغانستان اطمینان دادند که جان و حقوق شان طبق رهنمودهای اسلام محفوظ خواهد بود اضافه کردند: طالبان با تفسیر منحصر به خودشان از قوانین اسلامی، مردم افغانستان را مجبور می‌کنند تا تعبیر سختگیرانه آنان از دین را که هنجارها و تنوع اجتماعی و فرهنگی این کشور را نادیده می گیرد بپذیرند.

اساتید دانشگاه‌های جهان از آمریکا، اتحادیه اروپا، کشورهای منطقه، سازمان های بین المللی و سازمان همکاری کشورهای اسلامی خواسته اند که طالبان را تا زمان تشکیل یک حکومت فراگیر و پذیرش ارزش‌های دموکراتیک و کثرت‌گرا به رسمیت نشاسند.

نویسندگان این بیانیه بر توجه طالبان به حفظ حقوق بشر شهروندان افغانستان مطابق قوانین بشری جهانی، حفظ حقوق مدنی و سیاسی زنان افغانستان مطابق مواد مندرج در قانون اساسی مصوب سال ۲۰۰۴ ، عقب نیشینی نیروهای طالبان از دره پنجشیر و حل منازعه بین طرفین از طریق گفتگو، توقف اعمال خشونت ضد کسانی که با نهاد های بین المللی کار کرده اند، برگزاری انتخابات با نظارت ناظران بین المللی در ۶ تا ۱۲ ماه آینده، احترام به جامعه مدنی افغانستان و حفظ حق آزادی بیان و آزادی علمی تاکید کرده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟