درخشش زعفران افغانستان در بروکسل

  • انتشار: ۸ عقرب ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 16094

زعفران افغانستان از سوی انستیتیوت جهانی سنجش ذایقه وکیفیت مواد غذایی دربروکسل ازمیان ۳۰۰ نوع زعفران ازکشورهای مختلف جهان، از نگاه کیفیت و طعم بهترین زعفران شناخته شد.
به گزارش خبرگزاری اطلس، انستیتیوت جهانی سنجش ذایقه وکیفیت مواد غذایی دربروکسل، اعلام کرده که زعفران افغانستان بهترین وبا کیفیت ترین زعفران درجهان می‌باشد.
این سومین سال پی‌هم است که زعفران افغانستان در رقابت با زعفران ایران، اسپانیا و سایر کشورها، مقام مرغوب‌ترین زعفران را در جهان می‌گیرد.
سال قبل نیز انستیتوت جهانی سنجش ذایقه و کیفیت مواد غذایی، زعفران افغانستان را بهترین و با کیفیت‌ترین زعفران جهان برگزیده بود.
گفتنی است که افغانستان به علت داشتن آب وهوای خوب برای کشت زعفران مناسب است و بر اساس ارزیابی‌های اولیه اگر این گیاه صنعتی بگونه‌ی لازم کشت شود، حاصلات آن تا سه برابر نسبت به کشورهای دیگر افزایش می یابد.
قیمت جهانی برای یک کیلو زعفران افغانستان دوهزار دالر است وتقاضا برای این زعفران دربازارهای جهانی روبه افزایش است.
از سوی هم مقام‌های حکومت از شروع کشت زعفران در سراسر این کشور خبر می دهند و می‌گویند که با کشت زعفران و توسعه تولید آن، می‌توانند تحول تازه‌ای را در زراعت افغانستان به وجود بیاورند.
حکومت در ماه جوزای سال جاری، طرح پنچ‌ساله زعفران را تصویب کرد. مقام‌های وزارت زراعت می‌گویند که این طرح در سه مرحله کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت عملی خواهد شد.
گفته می شود با عملی کردن این طرح، تا پنج سال آینده، تولید زعفران از ۳.۵ تُن به ۱۴تُن افزایش می‌یابد و درآمد آن در آینده‌ها از ۴.۵میلیون دالر به ۲۰۰میلیون دالر افزایش خواهد یافت.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟