دبیرکل ناتو: اوکراین باید تصمیم بگیرد که چه مقدار سرزمین را برای صلح واگذار می‌کند

  • انتشار: ۲۳ جوزا ۱۴۰۱
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 131142

دبیرکل ناتو مدعی شد که هدف ائتلاف تحت امر آمریکا تقویت موضع اوکراین در میز مذاکره است، اما هرگونه توافق صلحی شامل سازش‌هایی از جمله امتیاز ارضی نیز می‌شود.

به نقل از خبرگزاری راشا تودی، اظهارات ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو یکشنبه به دنبال رایزنی با سائولی نینیسته، رئیس‌جمهوری فنلاند مطرح شد. دبیرکل ناتو گفت که غرب مایل به پرداخت بهایی بابت تقویت ارتش اوکراین است و کی‌یف باید امتیازهای ارضی‌ای به مسکو برای پایان دادن به درگیری کنونی بدهد.

او گفت: صلح ممکن است. تنها سوال اینجاست که شما حاضرید برای صلح چه بهایی را پرداخت کنید؟ چقدر زمین، چقدر استقلال و چقدر حاکمیت را حاضرید برای صلح فدا کنید؟

استولتنبرگ بدون بیان اینکه چه شرایطی را اوکراین باید بپذیرد، گفت “به عهده آنها که بالاترین بها را می‌پردازند است تا این قضاوت را داشته باشند” در حالی که ناتو و غرب به تامین تسلیحاتی به اوکراینی‌ها برای “تقویت موضعشان” در زمانی که نهایتا یک سازش مذاکره‌شده به وجود بیاید، ادامه می‌دهند.

دبیرکل ناتو مستقیماً واگذاری خاک اوکراین را تایید نکرد، اما نمونه فنلاند را مطرح کرد که “کارلیا” را به عنوان بخشی از توافق صلح در طول جنگ جهانی دوم به اتحاد جماهیر شوروی واگذار کرد. استولتنبرگ حل و فصل فنلاند و شوروی را به عنوان “یکی از دلایلی که فنلاند توانست به عنوان یک کشور مستقل دارای حاکمیت از جنگ جهانی دوم خارج شود” توصیف کرد.

اظهارات استولتنبرگ در حالی بیان می‌شود که این احساس رو به افزایش است که اوکراین ممکن است به‌زودی از سوی حامیان غربی خود برای رسیدن به یک توافق صلح تحت فشار قرار گیرد. در حالی که مقامات ایالات متحده و انگلیس علنا اصرار دارند که اوکراین می‌تواند در جنگ خود با روسیه “پیروز” شود، گزارش اخیر سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که مقامات واشنگتن، لندن و بروکسل بدون همتایان اوکراینی خود در تلاشی برای برنامه‌ریزی آتش‌بس و حل و فصل صلح با یکدیگر دیدار می‌کنند.

همچنین ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین مدعی شده است که طرف‌های خارجی که نامی از آنها نبرد، “تلاش دارند تا ما را اندکی به سمت یک توافق سوق دهند، آن هم در شرایطی که مردم در کشورهای حامی اوکراین از جنگ خسته‌ شده‌اند.”

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه علنا اصرار به زلنسکی برای واگذاری برخی مناطق در ازای پایان دادن به خصومت‌ها را تکذیب کرد، با این حال هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا ماه گذشته پیشنهاد کرد که اوکراین باید چنین کاری انجام دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟