دانش: افزایش حملات طالبان روند صلح را بی‌اعتبار کرده‌است

  • انتشار: ۱۶ سرطان ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 116181

دانش بعد از ظهر روز سه شنبه، ۱۵ سرطان با مطلق بن ماجد القحطانی؛ نماینده ویژه وزارت امور خارجه قطر در حل منازعات و فرستاده خاص آن کشور برای افغانستان در کابل دیدار کرده است.

او با قدردانی از دولت قطر برای میزبانی از مذاکرات صلح افغانستان در دو سال گذشته، تأکید کرده است که افزایش خشونت‌های ناشی از حملات تهاجمی گروه طالبان در مناطق مختلف کشور، روند صلح را بی‌اعتبار کرده است.

معاون دوم ریاست جمهوری افزوده است: «مردم افغانستان از جنگ و خشونت خسته شده‌اند و بی صبرانه منتظر به نتیجه رسیدن پروسه صلح‌اند؛ اما گروه طالبان اگر خواسته باشند که از راه زور برسرنوشت مردم مسلط شوند مردم افغانستان هرگز در برابر آنان تسلیم نخواهند شد».

او گفته است که دولت افغانستان برای پیشرفت مذاکرات صلح تمامی اقدامات لازم را از آزادی زندانیان طالب گرفته تا حضور مؤثر هیأت گفتگو کننده در قطر انجام داد؛ اما طالبان نه تنها میز مذاکره را ترک کرده‌اند که بر افزایش خشونت و شعله ورشدن آتش جنگ اصرار می‌ورزند.

وی با تأکید براین‌که اگر طالبان به مذاکرات صلح تمکین نکنند و به ادامه خشونت متوسل شوند، جنگ و خشونت به گونه دیگری ادامه خواهد یافت، گفته است: «کاهش خشونت برای اعتماد سازی و پذیرفتن راه حل سیاسی قضیه افغانستان از اصول اولیه برای مذاکرات صلح است و همه اقوام ساکن در کشور خواستار صلح عادلانه و پایدار در افغانستان هستند».

دانش بیان کرده که برای پیشرفت مذاکرات صلح و شکستن بن بست موجود در این روند، دولت افغانستان به نقش میانجی‌گری دولت قطر و یا سازمان ملل متحد برای ادامه مذاکرات و گفتگوهای معنادار احترام قایل است و به آن تأکید دارد.

وی با توجه به اهمیت نقش دولت قطر در روند صلح افغانستان، بر ادامه تلاش دولت آن کشور برای شروع دوباره مذاکرات صلح و به ثمر رسیدن این پروسه تأکید کرده است.

مطلق بن ماجد القحطانی، ضمن تشریح جریان مذاکرات صلح در دوحه قطر، به حل قضیه افغانستان از طرق مذاکره و گفتگو پافشاری کرده است.

القحطانی گفته است که دولت قطر و شخص خودش به نمایندگان طالبان گفته است که از راه جنگ و خشونت نمی توانند به سرنوشت مردم افغانستان مسلط شوند و قضیه افغانستان راه حل نظامی ندارد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟