دانشگاه الأزهر مصر ممنوعیت تحصیل دختران در دانشگاه را محکوم کرد

  • انتشار: ۳ جدی ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 135033

احمد طیب شیخ دانشگاه الازهر مصر تصمیم اخیر طالبان مبنی بر تعلیق تحصیل دختران در دانشگاه‌ها را تأسف‌آور خوانده و گفته است که این تصمیم با شریعت اسلامی که زن و مرد را از گهواره تا گور به آموختن دانش فرا می‌خواند، در تناقض قرار دارد.

به گزارش اطلاعات روز، در بیانیه‌ی شیخ الازهر، بزرگ‌ترین مرجع دینی مسلمانان سنی در صفحه‌ی تویتر دانشگاه الازهر منتشر شده، آمده است که این تصمیم طالبان برای وجدان مسلمانان و غیرمسلمانان تکان‌دهنده است و نباید از سوی هیچ مسلمانی صادر می‌شد.

شیخ الازهر در این بیانیه به تمام مسلمانان و غیرمسلمانان هشدار داده است که ممانعت از تحصیل دختران را یک دستور اسلامی فرض نکنند، زیرا به‌گفته‌ی او، اسلام چنین اقداماتی را رد کرده است.

او گفته است که اگر طالبان نمی‌دانند، می‌خواهم بدانند که امام حافظ ابن حجر از ۱۳۰ عالم حدیث، فقیه، تاریخ‌نویس و ادیب زن در بین صحابه‌ی پیامبر و تابعی‌ها و نسل‌های بعدی یاد کرده است.

شیخ الازهر همچنین در این بیانیه گفته است که تصمیم‌گیرندگان در افغانستان فراموش کردند که از عایشه، همسر پیامر اسلام در صحیح‌ترین کتاب‌های حدیث اهل سنت، بیش از دوهزار حدیث پیامبر روایت شده است.

او تأکید کرده است که تاریخ مسلمانان در گذشته و حال حاضر از شخصیت‌های بزرگ و پیشگامان زن در عرصه‌های علم، آموزش و سیاست پر بوده است.

او در عین زمان گفته است که دستور طالبان خلاف شریعت اسلام و در تناقض صریح با فراخوان قرآن است. به‌گفته‌ی او، واژه‌ی علم و عقل بیش از ۱۰۰ بار در قرآن ذکر شده است.

این درحالی است که ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان روز سه روز پیش رسما به دانشگاه‌های دولتی و خصوصی دستور داد که تحصیل دختران تا امر ثانی معطل بماند. او قبلا مکتب رفتن دختران را فرهنگ غربی و نسخه‌ی «عیاشی و فحاشی» خوانده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟