داعش در افغانستان هشداری برای جامعه جهانی

  • انتشار: ۲۲ حوت ۱۳۹۳
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 3151
دلایل پیوستن جوانان اروپایی به داعش

به گزارش خبرگزاری اطلس به نل از مهر، وقتی در ژانویه گذشته داستانهایی بر سر زبانها افتاد مبنی بر اینکه در افغانستان شخصی به اسم ملا عبدل رئوف به نیابت از گروه داعش عهده دار سربازگیری از میان هم رزمی های طالبان خود شده است،  بسیاری متحیر ماندند چرا که وی سابقه درخشانی در گروه طالبان داشت که قدرتمندترین شبه نظامیان افغان هستند و کارنامه وی از جراحت سنگین در نبرد با روسها، تحمل شکنجه های زندان گوانتانامو و سپس بازگشت به میدان کارزار حکایت می نمود.

اگر چه رئوف یک ماه بعد از انتشار این گزارش در حمله هوایی پهپادهای آمریکایی کشته شد، اما گروه داعش که فعالیتش را در این کشور از پاییز گذشته آغاز نموده بود به پیشروی خود ادامه داده و  همزمان بخشهایی را از چنگ طالبان و حتی دولت خارج کرده و  به تدریج تبدیل به یک بازیگر کلیدی در عرصه تجارت تریاک، سودآورترین دارایی افغانستان، می شد.

به این ترتیب، در بخشی از استان هلمند پرچم سیاه داعش رفته رفته جایگزین پرچم سفید طالبان شد و روستاهای اطراف شهرستان «سنگین» که زمانی سنبل مقاومت طالبان بود عرصه حضور داعش گردید.

ناگفته نماند که اقدام ماه گذشته گروه تروریستی بوکوحرام در بیعت با داعش به محبوبیت این گروه دامن زد. علاوه بر این، هشدارهایی نیز در خصوص ریشه گرفتن داعش در لیبی وجود دارد اما به هر حال در مقام مقابله با این جریان تمرکز  بیشتر بر روی منطقه عراق و سوریه بوده است و  متاسفانه گسترش دامنه داعش به افغانستان از سوی جامعه بین الملل نادیده گرفته شده است.

لازم به ذکر است که توفیقات داعش در افغانستان صرفا جنبه نظامی ندارد بلکه ایشان به مانند طالبان با دستیابی به بخشی از بازار مواد مخدر می تواند محصولات به دست آمده را از طریق بخش هایی از عراق که در کنترل آنهاست به غرب ارسال نمایند. این برای داعش سود سرشاری دارد به ویژه در این برهه از زمان که درآمد ایشان از فروش نفت حاصل از چاه های تصرف شده که تا مدتی پیش به یک میلیون دلار در روز می رسید به واسطه حملات گروه ائتلاف مورد تهدید قرار گرفته است.

ضمنا، بخشی از درآمد داعش نیز که از راه فروش آثار باستانی عراق حاصل می شد با رویکرد جدید رهبران گروه مبنی بر تخریب مظاهر تمدن باستان رو به کاهش است.

در هر صورت، مدتی طول کشید تا مقامات محلی و بین المللی نسبت به تهدید داعش علیه افغانستان شناخت پیدا کنند و هشدار نیز برای نخستین بار از جانب رهبران محلی استان هلمند عنوان شد که از حضور این گروه و احتمال گسترش حوزه عملیاتشان به شمال کشور ابراز نگرانی نمودند.

سپس هشدارها از جانب فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان و در پی آن رئیس دایره مبارزه با مواد مخدر روسیه ابراز شد. در مورد اخیر، ویکتور ایوانف اظهار داشت که داعش در حال حاضر سالانه یک میلیارد دلار سود از طریق محموله های هروئینی که از افغانستان وارد قلمرو تحت کنترلش می شود دریافت می کند و این سود می تواند همزمان با گسترش دایره نفوذ این گروه در افغانستان بیشتر شود.

در نهایت نباید فراموش کرد که گسترش حضور داعش در افغانستان راه را برای نفوذ آنها در کشور مجاور یعنی پاکستان نیز هموار خواهد نمود – کشوری که در حال حاضر نیز میزبان ترکیب خطرناکی از گروه های تروریستی مختلف نظیر القاعده و شبکه حقانی و حتی شبه نظامیانی از کشمیر، ازبکستان و تاجیکستان است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟