داعش خراسان و رازها

  • انتشار: ۴ قوس ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 124412

با این که داعش شاخه ولایت خراسان، ساخته و پرداخته تیم اشرف غنی نیست اما این تیم سراغ داعش رفته بود و فرماندهان ارشد داعش در ارگ و دفتر معاونت اول ریاست جمهوری حضور داشتند.

ثناءالله غفاری مشهور به شهاب‌المهاجر فرمانده فعلی داعش شاخه خراسان، عضو گارد خاص معاون اول اشرف غنی بوده است. تصویری که وزارت خارجه آمریکا از کارت عضویت شهاب‌المهاجر منتشر کرده است، نشان می‌دهد که این کارت تا تاریخ ۱۳۹۸/۱/۱ اعتبار داشته است. هرچند تصویر این کارت توسط وزارت خارجه آمریکار ناقص منتشر شده اما تصویری که بعداً از این کارت منتشر شد، تایید می‌کند که آن را مسئول بخش محافطان عبدالرشید دوستم که در آن زمان معاون اول اشرف غنی بود، صادر کرده است.

موضوع ارتباط تیم اشرف غنی با داعش مسئله جدیدی نیست بلکه این رابطه زمانی افشا شد که داعش در سال ۱۳۹۶خورشیدی در ولایت جوزجان نیز اعلام حضور کرد. نخست «قاری حکمت» رهبری این گروه را به عهده داشت و پس از کشته شدن او در ۱۶ حمل ۱۳۹۷، مفتی «نعمت‌الله» به عنوان فرمانده آنان تعیین شد. شخص دیگری به اسم مولوی «حبیب‌الرحمن» نیز بخش فتوای این گروه را به عهده داشت. این‌گونه بود که آنان به جان و مال مردم افتادند. کوچ اجباری، غارت اموال و تصرف زنان و دختران مردم توسط جنگجویان مفتی نعمت‌الله در جوزجان و به خصوص منطقه «درزآب»، به کار روزانه این گروه تبدیل شده بود.

مردم هر چه به دولت استغاثه کردند تا جان آنان را از چنگال این قطاع‌الطریق‌ها نجات دهد اما انگار ارگ‌نشینان نه گوش داشتند که بشنوند و نه چشم داشتند که ببینند. سرانجام طالبان در ۱۵ سرطان سال ۱۳۹۷خورشیدی، حمله وسیعی را به پایگاه‌های داعش در ولایت جوزجان آغاز کردند. این عملیات چنان غافلگیرکننده و برق‌آسا بود که ده‌ها تن از جنگجویان داعش را به کام مرگ کشاند و کسانی که زنده ماندند نیز به محاصره طالبان درآمدند و در یک قدمی مرگ قرار گرفتند. در همین مقطع حسّاس که چیزی برای نابودی کامل داعش در شمال افغانستان نمانده بود، نمایندگان وزارت دفاع، داخله و ریاست امنیت ملی دولت اشرف غنی در یک نشست فوری و محرمانه در کابل، تصمیم گرفتند تا جنگجویان داعش را نجات دهند. وزارت دفاع در یک مأموریت سخت و دشوار، چندین فروند بالگرد را به ولایت جوزجان فرستاد و در ضمن از نیروهای خارجی نیز خواست که با بمباران هوایی، محاصره طالبان را بشکنند. سرانجام طالبان از اطراف منطقه درزآب عقب‌نشینی کردند و بالگردهای وزارت دفاع، در چندین پرواز، نزدیک به ۲۰۰ تن از جنگجویان داعش از جمله مفتی نعمت‌الله و مولوی حبیب‌الرحمن را نجام دادند و به کابل آوردند. این اقدام دولت سابق افغانستان چنان علنی صورت گرفت که همه را مبهوت کرد.

این نکته را هم اضافه کنم که داعش شاخه خراسان، یک جریان چند بُعدی است که هر کشور و جریانی می‌تواند روی آن موج سواری کرده و در راستای منافع خود از این گروه استفاده کند. مثلاً شواهد زیادی وجود دارد که آمریکا تعدادی از اعضای داعش را در ولایت ننگرهار هدف حملات پهپادی قرار داده است اما در بسیاری از مناطق مثل ولایت جوزجان به کمک داعش شتافته است. دولت سابق افغانستان نیز در بسیاری از جاها به کمک داعش می‌رفت اما برخی مواقع رهبران این گروه مثل عبدالله اورکزی مشهور به اسلم فاروقی را دستگیر می‌کرد. پاکستان و طالبان نیز همین بازی را با داعش بازی می‌کنند و این‌گونه است که خون‌ریزی در افغانستان متوقف نمی‌شود.

محمد مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟