داعش خراسانی شود!

  • انتشار: ۲۵ ثور ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 85882
جنگجویان داعش

بحث خراسانی شدن داعش بعد از شکست این گروه در سوریه و عراق همواره در نوشته های بسیاری از تحلیلگران دیده شده و ارزیابی نوی نیست و اما چرا و چگونه؟

شکست داعش در سوریه و عراق و بم بست ایشان در جنگ یمن معادله بازی را بنفع ایران و روس (جبهه شرقی) جهت داد تا اندازه ای که بحث تک ابرقدرتی آمریکا را زیر سوال برد!

کشورهای خلیج و در واقع بانیان اندیشهء تندروانه اسلامی و حامیان مالی این گروه با شکست داعش زهر تلخی را چشیدند توازن قوا بهم خورد و کفه ترازوی بازی قدرت بسمت جبهه شرقی تکیه کرد و ایران پساشکست داعش بعنوان تهدید بالقوه برای حاشیه خلیج عرض اندام کرد!

بحث خراسانی شدن داعش جزئی از برنامه های جبهه غرب! است اعراب برای توازن قوا و در عین حال انتقام شکست پیشین نیاز به بازی در این جغرافیا دارند آمریکا با حضور داعش در خراسان هر دو رقیب(روس،ایران) را میتواند با چالش سیاسی/امنیتی روبرو سازد و اگر این گروه موفق به حضور دوام دار در خراسان شود قطعا اندیشه های تندروانه آن به ماوراء النهر و آسیای میانه و مرزهای شرقی ایران نفوذ خواهد کرد و باعث مشکل درازمدتی برای آن ممالک خواهد شد.

اما چرا داعش در افغانستان در این چندسال جای پا پیدا نکرد؟گروه طالبان مهمترین عامل و مانع حضور داعش در افغانستان بود طالبان بدلیل هویت و اساس تباری جایگاه ویژه ای در بخشی از جغرافیای کشور داشت و در بحث جهاد نیز اندیشه و اهداف جهادگرایان را ارضاء میساخت لذا نیازی به حضور داعش اجنبی دیده نمیشد این مانع نیاز به برداشتن داشت!

بحث صلح، امتیاز گیری ممتاز طالبان از آمریکا و کنون پرستیژ سیاسی بالا و مورال قوی نظامی طالبان به این وابسته است که طالبان بهرترتیب باید جذب سیاسی شوند با پیوستن طالبان به بدنه حکومت(حال بهرشکل ممکن) مبحث جهادی و اهداف جهادگرایانه آنها منتفی و خنثی میشود چنانچه در مجاهدین شاهد استیم و اینجاست که زمینه حضور داعش مساعد میگردد، جهادگرایان وابسته به طالبان که چندین دهه این ذهنیت در افکارشان تزریق شده خصوصا در قراء و قصبات دست از این مجاهدت مقدس خود به آسانی نخواهند کشید ضمن اینکه جنبه های مختلفی از سود و منفعت و همچنان دشمنی و کینه توزی های ممتد داخلی شان مانع و سدیست بر پیوستن آنها به برنامه های سیاسی و کنار نهادن تفنگ!
آنگاه داعش تنها گزینه مناسب برای اقناع و ارضاء اهداف جهادگرایانه و بحران طلبی آنان خواهد بود!

علی رضایی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟