داعش، طالبان را مرتد و کافر می‌داند

  • انتشار: ۱۵ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 123597

افزون بر مطالب رسانه‌ای «داعش ولایت خراسان» درباره کافر خواندن و مرتد دانستن طالبان، داعش دو کتاب هم درباره تکفیر طالبان نوشته است. یکی از این کتاب‌ها به زبان پشتو تحت عنوان «آیا طالبان فعلی پیروان حنفیت هستند؟» تحریر یافته است.

هرچند روی جلد این کتاب، «عبدالصبور کندهاری» به عنوان نویسنده آن معرفی شده است اما بنده زمانی که کتاب را ترجمه می‌کردم، متوجه شدم که نگارش آن توسط علمای سلفی و وهابی علیه مذهب حنفی به هدف عام و علیه طالبان به شکل خاص، صورت گرفته است. این کتاب، ۳۱ مدخل دارد و نویسنده و یا نویسندگان در آن به تصور خود اثبات کرده‌اند که طالبان از نگاه آیات قرآن و احادیث پیامبر، کافر هستند. اگر ترجمه این کتاب به شکل انبوه چاپ شد، دوستان را در جریان قرار خواهم داد.

همچنین داعش ولایت خراسان کتاب دیگری هم به زبان فارسی درباره تشکیلات این گروه تحت عنوان «نظام مدیریت و رهبری برای مجاهدین دولت اسلامی» نوشته است. در این کتاب که توسط «شهاب مهاجر» رهبر داعش خراسان تحریر یافته، بازهم طالبان تکفیر شده‌اند. در یک جمع‌بندی کلی می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که آشتی بین داعش و طالبان امکانپذیر نیست و این دو گروه تا مرحله نابودی یکدیگر، به جنگ ادامه خواهند داد. متأسفانه در این منازعه که هر دو گروه حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای دارند، افغانستان میدان جنگ و افغان‌ها بازهم هیزم آتش و قربانی این نبرد خواهند بود.

محمد مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟