دادستانی کل یکی از عوامل فساد اداری در افغانستان

  • انتشار: ۲۹ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 26688

کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری در افغانستان می‌گوید که فساد اداری در دادستانی از عوامل عمدۀ کمک‌کننده به فساد اداری در افغانستان است.

کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری، گزارشی را در بارۀ موجودیت فساد اداری در دادستانی کل منتشر کرد.

حمیدالله تواب، مسؤول کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری می‌گوید، این گزارش با گفت‌وگو با 230 تن از تطبیق‌کننده‌گان قانون، وکیلان مدافع و دیگر افراد جامعه در کابل و دیگر ولایت‌ها تهیه شده است.

به گفتۀ آقای تواب، بر اساس یافته‌های آنان، در راستای مبارزه با فساد اداری و بهبود روند کاری در دادستانی کل، کارهایی انجام شده، اما هنوز هم رشوه‌ستانی، مداخلات مقام‌ها و برخی مشکلات دیگر در این اداره وجود دارد.

بر اساس گزارش کمیتۀ ارزیابی مبارزه با فساد اداری، شیوه‌های کنونی سیستم مدیریت قضایی، روند پی‌گیری و تعقیب قضیه‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است. این گزارش همچنان نشان می‌دهد که دادستان‌ها با کمبود وسایل، ساختمان و دیگر تجهیزات روبه‌‎رواست و ظرفیت تحقیق دقیق قضیه‌ها را ندارند.

در بخش دیگر این گزارش آمده که پرونده‌ها در دادستانی بیشتر بر بنیاد مدارک ضعیف باز می‌شوند و به همین دلیل تحقیقات لازم انجام نمی‌شود.

کمیتۀ ارزیابی مبارزه با فساد اداری در این گزارش از دادستانی کل خواسته که برای ایجاد شفافیت بیشتر و نابودی فساد اداری در این اداره، در بخش استخدام کارمندان، همکاری و مدیریت قضیه‌ها، تحقیقات، اصلاحات اداری، پلان‌گذاری و بودجه‌سازی اصلاحات به میان آورد.

کار روی تهیۀ این گزارش ماه میزان 1395 آغاز شده و اکنون به پایان رسیده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟