دادخواهی مهاجرین جلو قصر سفید

  • انتشار: ۱۳ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهگوناگون
  • شناسه مطلب: 114048

دادخواهی مهاجرین عزیز ما جلو قصر سفید کاری ارزشمند و فرصت مغتنم است. چه خوب است که دوستان در بیانیه خود که به آدرس کاخ سفید ارسال یا تحویل می‌شود نکات زیر را نیز بگنجانند.

سناریوی صلح خلیلزاد کلان‌پروژه افغانیزه کردن کشور است. این، همان آرمان تحقق نیافته‌ی کسانی است که اسم قبیله را بر سرزمین گذاشتند. تعمیم هویت “افغان” و تحمیل و درج آن در شناسنامه الکترونیکی با چنان اصراری، حتی به قیمت زیر پا گذاشتن مصوبه پارلمان، گام بلند دیگری در مسیر انجام پروژه بود.

این که داعش با چنان قدرتی شکست می‌خورد اما گروه کوچک تروریستی طالبان از حالت احتضار احیا شده و به یک جانب مهم، مدعی و با اعتراف بین المللی بدل می‌شود، بخشی از پروژه است. مثلث ارگ، خلیلزاد، طالبان در آرمان گفته شده مشترکند.

اختلاف کرزی با آمریکایی که او را به ریاست کشور رساند، بر سر عملیات‌های شبانه نیروهای امریکایی بود. او می‌خواست نیروهای خارجی فقط محافظین قدرت و حاکمیت او باشند نه مانعی در راه پروژه‌ای که میان او و طالبان مشترک بود. تغییر جغرافیای منازعه از جنوب به شمال از جانب او و تعقیب همان سیاست از جانب اشرف غنی نیز در ضمن همین پروژه تحلیل و توجیه می‌شود.

در دوره اشرف‌ غنی، خلیلزاد کارگزار سیاست امریکا در افغانستان شده فقط این تضمین را از طالبان گرفته است که منافع امریکا را در افغانستان تأمین کند و هیچ‌گونه تضمینی برای حقوق و مشارکت اقوام، حقوق بشر، حقوق زنان و ارزشهای دموکراتیک نگرفته است. با ابتکار خلیلزاد و آزادی زندانیان طالبان که همگی قاتلند و از صحنه جنگ با مردم افغانستان دستگیر شده بودند، سنگرها و خطوط مقدم طالبان جان دوباره گرفته است.

پاکستان هم که اکنون عمران خانِ پشتون سکان‌دار سیاست آن است، منافع خود را با افتادن زمام امور بدست عوامل خود تحقق یافته می‌بیند.

از طرفی، اشرف غنی در توافق با خلیلزاد و طالبان بر سر پروژه، دومینوی عقب‌نشینی تاکتیکی و تسلیم قلمرو، تسلیحات سنگین و پایگاه‌های اردو به طالبان را کلید زده است. حذف اقوام از سمت‌های نظامی و سیاسی و جا به جایی مهره‌ها نیز برای تسهیل انتقال تدریجی اهرم‌های قدرت به قبیله صورت می‌گیرد. چه گونه می‌توان باور کرد که حتی در صورت رقم خوردن سرنوشت ظاهر شاه یا داکتر نجیب الله برای اشرف غنی او مایل باشد میراثش برای اقوام غیر پشتون بماند.

در یک جمله، خلیلزاد وجهه اخلاقی آمریکا را وجه المصالحه سلطه انحصاری قبیله خود در افغانستان قرار داده است.

رسول حمیدی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟