خیانتی که امریکا و ناتو به مردم افغانستان کرد!

  • انتشار: ۲۶ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 118980

سرعت بالای پیشروی های طالبان در تصرف مناطق و مراکز ولایات مختلف افغانستان که با تصرف روز یک شنبه کابل به اوج رسید به روشنی نشان داد که جو بایدن رئیس جمهور امریکا اشتباه می کرده است: تصمیم وی مبنی بر پایان ماموریت بیست ساله امریکا در افغانستان یک اشتباه تاریخی بود که ریاست جمهوری او را با خطر مواجه می سازد. بایدن قبلا گفته بود او پنجمین رئیس جمهور امریکاست که می بایست جنگ را مدیریت کند و وی جنگ را به رئیس جمهور بعد از خودش تحویل نخواهد داد. بایدن اما به عنوان رئیس جمهوری که افغانستان را از دست داد می تواند ناکام تلقی شده کنار گذاشته شود.

آیا خروج امریکا و متحدینش از افغانستان در راستای منافع بوده است؟ پاسخ به این سوال تا حد زیادی به اتفاقاتی که قرار است در آینده رخ دهد بستگی دارد: میزان خونریزی پس از تصرف افغانستان توسط طالبان، شدت تطبیق شریعت از سوی طالبان آن گونه که در گذشته انجام دادند، اتفاقاتی که برای تحصیل و کار زنان و دختران قرار است بیفتد و اینکه طالبان از کسانیکه با دولت حامی امریکا کار کرده اند انتقام می گیرد یا خیر همه و همه در ناکام شدن بایدن و اینکه امریکا از این خروج چیزی به دست آورده یا خیر نقش خواهد داشت. به سختی می توان تعهد طالبان به عدم انجام هر یک از موارد ذکر شده را باور کرد.

خروج از افغانستان بر اساس اطلاعات نادرست

همین طور باید گفت عمل خروج از افغانستان نشان داد امریکا و متحد اصلی اش بریتانیا به طرز فاجعه باری بر اساس اطلاعات نادرست و آمادگی ضعیف صورت گرفت. برنامه این بود که در زمان مناسبی تا یازده سپتامبر سال جاری میلادی خروج و از بین بردن تمام تاسیسات نظامی متحدین عملی شود. این کار اما با شتاب زیاد و در زمان نادرست صورت گرفت: میدان هوایی بگرام در اوایل ماه جولای تخلیه و بسته شد. تغییر سریع پیش بینی ها در مورد پیشرفت طالبان در کابل نشان می دهد که اطلاعات نادرست بوده است. علی رغم حضور بیست ساله در افغانستان و برخورداری از امکانات گسترده استخباراتی و لوجستیکی برنامه خروج طبق برنامه پیش نروفت و به یک رویه تمسخر آمیز شبیه خروج از سایگون(ویتنام) تبدیل شد. هر نصیحتی که بایدن در این مورد دریافت کرده بود به طرز وحشتناکی اشتباه به نظر می رسد.

خروج شتابزه از افغانستان نباید دلیلی برای رد تصمیم عملی برای خروج قلمداد شود. این دو از دو چیز متفاوت است. سوال مهمی که سال های سال ممکن است مورد بحث قرار گیرد این است که «آیا خروج از افغانستان که پیروزی را برای امریکا غیرممکن ساخت تصمیم بایدن بود یا (طوآن طور که اندرو واتکینز عضو گروه بین المللی بحران می گوید) تصمیم خروج به این دلیل گرفته شد که به برداشت دولت بایدن پیروزی امریکا در افغانستان قبلا غیرممکن تصور شده بود؟

اگر سوال اول درست باشد یک بی تدبیری رخ داده است و اگر سوال دوم درست باشد می توان گفت هوشمندانه اما سخت تر بوده است.
این دو سوال در ایالات متحده امریکا و بریتانیا به اختلاف بین نخبگان و عقاید محبوب تبدیل شده است، البته در بریتانیا اختلافات کمی شدیدتر است.

اعضای پارلمان انگلستان:با اعلام خروج از افغانستان بایدن اشتباه بزرگی مرتکب شد

در هفته های اخیر رسانه های بریتانیا خیلی به بحث حمایت از خروج از افغانستان نپرداخته اند اما برخی چهره های سرشناس در کمیته روابط خارجی پارلمان انگلستان به شمول «روری استوارت» و «بن والاس»، وزیر دفاع بریتانیا معتقدند رئیس جمهور امریکا اشتباه بزرگی انجام داده است.

دلیل اصلی برخی ها این است که خروج از افغانستان این احساس را خلق می کند که سربازان بریتانیایی بیهوده کشته شده اند. عده ای دیگر اما تاکید می کنند تنها یک تلاش دیگر لازم بود: اگر تنها چند ماه و شاید هم چند سال دیگر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان از سوی امریکا یا انگلستان آموزش می دید، توانایی حفظ خود و مقابله با طالبان را پیدا می کرد. ما آنها را زود رها کردیم.
عده ای دیگر نگران سرنوشت مردم افغانستان هستند به ویژه زنان و دخترانی که بارها و بارها تاکید شده در صورت تطبیق قوانین سخت شریعت از سوی طالبان زنان و دختران با سرنوشت دردناکی مواجه خواهند شد.
عده ای دیگر نیز از پیمان شکنی بریتانیا در حق افغانستان و افغانستانی ها گلایه دارند. آنها معتقدند: ما به مردم افغانستان خیانت کرده ایم و دیگر سخت است بتوانیم متحدی پیدا کنیم.
حتی اگر توانایی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان از سوی مربیان آنها(امریکا و ناتو) بزرگنمایی هم شده باشد، تمام این دلایل ذکر شده در بالا می توانند دلایل محکمی باشند.

تلاش برای نهادینه کردن دموکراسی به سبک غربی در افغانستان ناکام بود و افغان ها را به آرزویشان نرساند. اگر قرار بود امریکا و بریتانیا اینگونه افغانستان را ترک کنند ای کاش همان سال های اول این کار را می کردند. برخی از اعضای خانواده سربازان کشته شده امریکایی در افغانستان و سربازان کهنه کار معتقدند فرزندانشان بیهوده در افغانستان کشته شده اند و هزینه های انسانی این جنگ بسیار بالا بوده است. بایدن همیشه در سخنرانی های خود در دفاع از تصمیم خود مبنی بر خروج از افغانستان خطاب به والدین امریکایی گفته است: آیا آماده اید و دوست دارید فرزندان خود را به جنگ بفرستید؟

بیشتر سیاسیون بریتانیا که فرزندانشان تمایلی به خدمت در ارتش یا اعزام به جنگ های خارجی ندارند می گویند بریتانیا به مردم افغانستان خیانت کرده است.

منبع

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟