خلیلی: کاری نکنید که هزاره‌های صلح‌طلب مجبور به مبارزه شوند

  • انتشار: ۲۳ جوزا ۱۴۰۰
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 114739

محمدکریم خلیلی؛ رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان می‌گوید که حکومت باید عاملان «نسل‌کشی هزاره‌ها» را مشخص کند. به گفته او حوصله مردم به سر رسیده و نباید کار به جایی برسد که «هزاره‌های صلح‌طلب، مجبور شوند تن به مبارزه بدهند».

آقای خلیلی امروز (یک‌شنبه، ۲۳ جوزا) در یک نشست خبری گفت :«ما قبول داریم که نسل‌کشی هزاره‌ها، کار جنایت‌کاران است؛ اما حکومت باید مشخص کند که چه کسانی این کار را می‌کنند.»

خلیلی بیان کرد که در جنگ، از تمام اقوام کشته می‌شوند و «هیچ‌کسی در این باره ادعایی ندارد؛ اما این‌که به شکل دیگری هزاره‌ها و شیعیان را به نام تبار و مذهب هدف قرار می‌دهند و نسل‌کشی می‌کنند، قابل قبول نیست».

خلیلی گفت: «اگر در مسیر راه است، بین ۵۰ نفر، تنها هزاره‌ها را از موتر پایین می‌کنند. اگر به ماین‌روب‌ها حمله می‌شود، دنبال هزاره‌ها می‌گردند. در مسجد و مکتب و تالار عروسی، هزاره‌ها را می‌کشند. به هر شکلی تلاش می‌شود هویت هزاره‌ها را از بین ببرند، چه با کشتار و چه با یک سلسله کارهای دیگر.»

او تاکید کرد که اگر هدف حملات اخیر «حذف هویتی و تباری هزاره‌ها و شیعیان باشد، این کار محال است».

رهبر حزب وحدت بیان کرد که «حوصله‌ مردم به سر رسیده و صدای دادخواهی بلند کرده‌اند و این صدا، علیه هیچ قوم و تباری نیست؛ بل‌که علیه باندهای جنایت‌کاری است که مرتکب نسل‌کشی می‌شوند».

او در ادامه هشدار داد که حکومت، جوانب دخیل در روند صلح و جنایت‌کارانی که مرتکب نسل‌کشی می‌شوند، «نباید بگذارند که کار به جایی برسد تا هزاره‌های صلح‌طلب، مجبور شوند تن به مبارزه بدهند».

او گفت: «آن روزی که مردم بار دیگر به پا خیزند، در هر گوشه‌ کشور می‌توانند حق خود را از راه دیگری بگیرند. حکومت بداند که مردم می‌توانند حق خود را بازخواست کنند؛ اما تا هنوز مصلحت کلان ملی را در نظر گرفته‌اند. ما نمی‌خواهیم کمک کنیم تا وضعیت فعلی کشور، از این بدتر شود.»

اخیرا حملات زنجیره‌ای در غرب کابل که عمدتا هزاره‌ها را هدف قرار می‌دهد به شدت افزایش یافته است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟