خلیل‌زاد: منع تحصیل دختران توسط طالبان موقتی به نظر نمی‌رسد

  • انتشار: ۹ دلو ۱۴۰۱
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 135474

زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده‌ی پیشین امریکا در امور صلح افغانستان که با طالبان توافق‌نامه‌ی دوحه را امضا کرده، تصمیم این گروه درباره‌ی منع تحصیل دختران را دیکتاتوری و جاهلانه خوانده و گفته است که این تصمیم باعث افزایش رنج مردم افغانستان و انزوای بین‌المللی این کشور خواهد شد.

او این اظهارات را شب گذشته (شنبه، ۸ دلو) در رشته‌توییتی در واکنش به ممنوعیت اخیر طالبان درباره‌ی جذب دختران دانشجو در دانشگاه‌های خصوصی مطرح کرده است.

خلیل‌زاد گفته اکنون مشخص شده است که برخلاف اطمینان طالبان، قصدی برای موقتی بودن ممنوعیت تحصیل دختران وجود ندارد.

به‌گفته‌ی او، تصمیم اخیر طالبان همچنین نشان می‌دهد که تلاش‌های رهبران این گروه که مخالف این ممنوعیت هستند، رد شده است.

خلیل‌زاد نوشته است: «اگر آنان صادق باشند و بخواهند جلوی سقوط کشورشان را به سمت یک حالت منفور بگیرند، باید اقدامات مؤثرتری را در نظر بگیرند.»

او اضافه کرده است که علمای برجسته‌ی مسلمان در سطح جهان، مانند مولوی عبدالحمید، امام جمعه‌ی اهل سنت زاهدان ایران به صراحت اعلام کرده‌اند که این ممنوعیت غیراسلامی و فاقد مشروعیت دینی است.

خلیل‌زاد گفته است که اکثریت مردم افغانستان با منع آموزش و تحصیل دختران مخالف هستند، بنابراین، مشروعیت مردمی نیز ندارد.

این مقام پیشین امریکایی افغانستانی‌تبار همچنین مدعی شده است که تصمیم ممنوعیت آموزش دختران براساس مشورت با رهبران کلیدی طالبان گرفته نشده است و بنابراین، «این نقض یک اصل کلیدی حکومت اسلامی است».

او نوشته است: «این یک تصمیم دیکتاتوری و جاهلانه است. باعث افزایش رنج مردم افغانستان و افزایش انزوای بین‌المللی این کشور خواهد شد.»

طالبان در تازه‌ترین محدودیت خود علیه زنان و دختران، ثبت‌ نام دانشجویان دختر در دانشگاه‌ها و مؤسسات تحصیلی خصوصی را منع کرده‌اند.

این گروه پیش از این مکاتب را به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته و تحصیل زنان و دختران را در دانشگاه‌های دولتی تعلیق کرده‌ بودند.

طالبان کار زنان در ادارات دولتی و غیردولتی را نیز منع کرده‌‌اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟