خلیلزاد: آمریکا در تشکیل افغانستان دموکراتیک شکست خورد

  • انتشار: ۳ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 123033

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه سابق دولت آمریکا در امور افغانستان با اذعان به شکست کشورش در تشکیل افغانستان دموکراتیک، تعامل با طالبان و توافق تدریجی با این گروه را بهترین گزینه دانست.

وی در مصاحبه خود با برنامه ” فیس دِ نیشن” شبکه سی بی اس به مارگارت برنان ، گفت یکی از دلایلی که دولت آمریکا را ترک کردم این بود که مباحث بر اساس حقایق و واقعیت‌ها و گزینه‌های ما نبود.

خلیلزاد در انتقادی غیر مستقیم از دولت جو بایدن رییس جمهوری فعلی آمریکا اعلام کرد توافقی که خودش با گروه طالبان امضا کرده و به توافق دوحه مشهور شده بود، بر اساس شرایط بود نه تاریخ و زمان.

جو بایدن پیش از این اعلام کرده بود وی توافقی را به ارث برده که او را مجبور به خروج از افغانستان در زمان مشخص کرده و یا با گزینه نامطلوب اعزام نیرو‌های بیشتر به افغانستان مواجه ساخته است.

اما منتقدان بایدن می‌گویند دولت او امتیازات زیادی به گروه طالبان داده و در مقابل امتیازات کمی گرفته است.

خلیلزاد اتهامات نسبت به خود مبنی بر گمراه شدن از سوی رهبران طالبان را درحالی که نیرو‌های این گروه مشغول پیشروی در افغانستان بودند، رد کرد.

وی در این خصوص گفت ارتش، سازمان‌های اطلاعاتی و دولت آمریکا همراه من بودند. سه دولت متوالی آمریکا به این نتیجه رسیده بودند که آمریکا در جنگ افغانستان پیروز نشده است.

مذاکره کننده سابق آمریکا توضیح داد دولت پیشین آمریکا (دونالد ترامپ) از من خواسته بود برای خروج از افغانستان با طالبان مذاکره کنم و در مقابل، تعهدات مبارزه با تروریسم بگیرم. این هدف محقق شد، طولانی‌ترین جنگ آمریکا به پایان رسید.

مذاکره کننده سابق واشنگتن، در مورد توافق آمریکا با طالبان برای مبارزه با گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده در افغانستان گفت: ما با آن‌ها چند توافقنامه امضا کردیم از جمله در زمینه مبارزه با تروریسم. تعدادی از این توافقنامه‌ها هنوز محرمانه هستند. بر اساس این توافقنامه‌ها ما گروه طالبان را در مبارزه با تروریسم مسوول می‌دانیم.

خلیلزاد در مورد پیروی گروه طالبان از تعهدات خود در توافق با آمریکا گفت: گروه طالبان از شاخه‌های مختلفی تشکیل شده است که برخی از آن‌ها افراطی هستند. این گروه باید اختلافات خود را حل کند.مذاکره کننده سابق آمریکا ادامه داد: آمریکا برای داشتن یک اهرم فشار، دارایی‌های افغانستان را مسدود کرده است.

وی گفت:بهترین گزینه تعامل با گروه طالبان و توافق با این گروه به صورت تدریجی و مرحله‌ای است. پایان روابط حقانی‌ها با القاعده باید یک پیش شرط برای ما باشد.خلیلزاد در مورد موقعیت الظواهری رهبر القاعده گفت: بر اساس گزارش‌ها وی می‌تواند در افغانستان یا مناطق اطراف آن باشد. رهبران گروه طالبان که با آمریکا مذاکره می‌کردند از موقعیت او خبر نداشتند. ما قانع شده ایم که گروه طالبان اجازه برنامه ریزی و حمله به آمریکا از سوی القاعده را نمی‌دهد.وی ادامه داد: فکر می‌کنم یک مشکل بزرگ از مسیر آمریکا کنار رفته است.

خلیلزاد همچنین گفت: طالبان یک واقعیت افغانستان هستند. ما آن‌ها را شکست ندادیم. در حقیقت وقتی مشغول مذاکره با طالبان بودیم آن‌ها در میدان‌های نبرد پیشرفت می‌کردند.

وی افزود: دلیل مذاکره ما با آن‌ها این بود که از نظر نظامی شرایط آنگونه که ما می‌خواستیم پیش نمی‌رفت. ما هر سال مناطق تحت کنترل را از دست می‌دادیم.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟