خشم شدید یکی از مسئولان سازمان ملل از فساد گسترده مقامات حکومتی

  • انتشار: ۱۹ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 14720

فساد گسترده دولتی در نهاد حکومتی افغانستان، باعث شد مارک هارتمن، یکی از مسئولان دفتر هیئت کمک کننده سازمان ملل متحد در افغانستان به شدت از حکومت انتقاد کند؛ وی خواستار محاکمه وزرا و مسئولان فاسد دولتی شد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از بی بی سی؛ یک مقام سازمان ملل با انتقاد از فساد مالی در نهادهای حکومتی افغانستان گفته که این سازمان حاضر است “پول‌های سیاه ذخیره شده به وسیله برخی از مقام‌های حکومتی و افراد بانفوذ” در بیرون از کشور را بازگرداند.

مارک هارتمن، یکی از مسئولان دفتر هیئت کمک سازمان ملل در افغانستان (یوناما) در مراسمی مرتبط با اصلاحات اداری در وزارت عدلیه/دادگستری از فساد در نهادهای دولتی این کشور به‌شدت انتقاد کرد.

او که هنگام سخنرانی در کاخ شورای وزیران از شدت خشم قلمش را شکست، گفت که تا حال هیچ وزیری و حتی معاون وزیر فعلی یا پیشین به دلیل دست داشتن در فساد به دادگاه کشانده نشده است.

آقای هارتمن افزود تا حال شش هزار مقام دولتی دارایی‌های خود را ثبت کرده‌اند، اما هیچ کسی صحت و سقم آن را بررسی نکرده است.

این مقام سازمان ملل از تشکیل دادگاه ویژه مبارزه با فساد اظهار خرسندی کرد و گفت که جامعه بین‌المللی و سازمان ملل حاضر است که پول‌های سیاهی را که برخی از مقام‌های حکومتی و افراد پرنفوذ در بانک‌های خارجی ذخیره کرده‌اند، به کشور بازگرداند و به محاکمه کشاندن خود آنها به دولت افغانستان کمک کند.

چنانکه او گفت، حکومت افغانستان قانون دسترسی به اطلاعات را تصویب کرده، ولی در عمل اگر فردی برای گرفتن اطلاعات به یک اداره حکومتی برود، ماموران او را مسخره و از اداره بیرون خواهد کرد.

اظهارات مارک هارتمن در این مراسم راه را برای سخنران بعدی که بازرگانی مستقل و عضو اتاق تجارت و صنایع بود، باز کرد تا او هم انتقادهای خود را مطرح کند.

خان‌جان الکوزی معاون اتاق تجارت گفت که در گذشته پرداخت رشوه از طریق حساب‌های بانکی صورت می‌گرفت، اما حالا رشوه به صورت نقدی و آشکارا در داخل اداره پرداخته می‌شود.

او مثال زد که اگر “یک نفر سرمایه‌گذار برود و از [کمیسیون] تدارکات یک طرح راهسازی را برای [اجرا] بگیرد، نخست نمایندگان ولایت راهش را می‌گیرند و می‌گویند حق ما را بده، بعد زورمندان دیگر آن محل می‌آیند و می‌گویند که حق ما را بده.”

آقای الکوزی افزود: “در این صورت آن سرمایه‌گذار چگونه آن طرح را اجرا کند؟ واضح است که کیفیت کار کاهش می‌یابد و از صد میلیون دلاری که باید صرف پروژه شود، پنجاه میلیونش به جیب زورمندان می‌رود.”

افغانستان یکی از فاسدترن حکومت‌های دنیا را دارد و سازمان شفافیت بین‌الملل این کشور را در ردیف سومین کشور فاسد جهان قرار داده است.

حکومت این کشور در سال‌های اخیر تحت فشار مراجع بین‌المللی و داخلی قرار داشته که فساد را ریشه کند. اخیراً حکومت این کشور در آستانه یک کنفرانس بین‌المللی مرتبط با این کشور در بروکسل، تلاش‌هایی را به راه انداخته تا دستاوردهای خود را در آن ارائه کند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟