خروج امریکا از افغانستان/ فرش قرمزی که چین برای طالبان پهن کرده است!

  • انتشار: ۱۸ اسد ۱۴۰۰
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 118395

با تسلط طالبان بر بنادر و مرزهای گمرکی افغانستان تحولات در این کشور بیش از پیش پیچیده شده است. سخنگوی طالبان در این مورد به رسانه ها گفته است تصرف شهرهای بندری و گمرکات افغانستان توسط این گروه می طلبد طالبان روابط خود با کشورهای همسایه، منطقه و جهان را مستحکم نماید. براساس گزارشات منتشر شده طالبان روزانه مبالغ هنگفتی از گمرکات و بنادر افغانستان درآمد به جیب می زنند.

به گفته محمد نعیم وردک، سخنگوی طالبان، هدف از سفرهای دیپلماتیک این روزهای طالبان به کشورهای همسایه، منطقه و جهان زدودن تبلیغات منفی علیه این گروه توسط حکومت افغانستان و رسانه های وابسته آن و دادن اطمینان خاطر به کشورها می باشد، اینکه طالبان در صدد تحکیم روابط با کشورهای مختلف برای کسب مشروعیت لازم می باشد.

در سفر هیات عالی رتبه طالبان به چین نیز این گروه تعهد سپرد از افغانستان علیه هیچ کشوری اقدام نشود. سوال اصلی اما پایبندی طالبان به تعهداتی ست که می سپارد. براساس توافق نامه صلح امریکا با طالبان نیز این گروه می بایست ارتباط خود با گروه های تروریستی از جمله القاعده را قطع می کرد که بر اساس گزارشات منتشر شده و اعلام سازمان ملل این اتفاق تا هنوز نیفتاده است.
ماه گذشته میلادی، یانگ وی، وزیر امور خارجه چین، میزبان هیات عالی رتبه طالبان در شهر تیانجین این کشور بود.
آقای یانگ شانه به شانه ملا عبدالغنی برادر، رئیس هیات سیاسی طالبان، ایستاد. این ملاقات نشان می دهد که پکن طالبان را یک نیروی سیاسی مهم و مشروع در کشور همسایه خود یعنی افغانستان قلمداد می کند.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، پس از دیدار با هیات عالی رتبه طالبان در یک کنفرانس خبری گفت:«طالبان افغانستان یک نیروی محوری نظامی و سیاسی هستند و انتظار می رود در آشتی صلح آمیز و بازسازی افغانستان نقش مهم ایفا کنند.»
تورک فرهادی، مشاور پیشین دولت افغانستان، به «ای بی سی» گفت اشرف غنی در کابل وکلا و مردم را علیه طالبان بسیج کرده است در حالیکه طالبان مسیرهای ارتباطی و گمرکات گسترده ای را در افغانستان تحت کنترل دارند. چین به طور زیرکانه ای به دنبال مدیریت واقعیت سیاسی تازه ای است که در دروازه اش در حال شکل گیری ست.
آقای فرهادی افزود:«طالبان بخشی از ساختار قدرت در افغانستان خواهند بود. این گروه در پروسه صلح نیز نقش عمده دارند. بنابراین، چین برای طالبان فرش قرمز پهن کرده است.»

همزمان با خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان پکن بیکار ننشته و با درنظرداشت منافع ملی خود و لزوم حفاظت از این منافع به تکاپو افتاده است. چین هفتاد و شش کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و این موجب نگرانی پکن شده است. چین نگران اتحاد دوباره جنگجویان جنبش اسلامی ترکستان شرقی و طالبان در ایالت سین کیانگ خود است. در صورت حمایت دوباره طالبان از جنگجویان این جنبش اویغورهای مسلمان در چین یک بار دیگر دست به تحرکاتی خواهند زد که می تواند امنیت ملی این کشور را با خطر مواجه کند.

به گفته آقای فرهادی با خروج نیروهای امریکا از طولانی ترین جنگ شان در افغانستان یک خلأ در منطقه در حال ایجاد شدن می باشد و چین به عنوان یک کشور قدرتمند در منطقه به دنبال پر کردن جای خالی امریکا و تاثیر گذاری در منطقه می باشد. امنیت منطقه به ویژه امنیت در افغانستان می تواند خاطر چین از تطبیق پروژه های کلان اقتصادی نظیر پروژه «کمربند و جاده» را آسوده کند.
از سویی باید گفت چون افغانستان به گورستان امپراطوری ها و قدرت های بزرگ مشهور است بعید به نظر می رسد چین بخواهد از طریق زود افغانستان را فتح کند و ثبات را در منطقه حاکم سازد.
در این راستا باید گفت چین به دور از گرایشات ایدئولوژیکی تنها به دنبال رابطه و همکاری موثر با هرکس و گروهی ست که در افغانستان به قدرت برسد یا در قدرت باشد.
هیچ کشور خارجی نمی تواند بر افغانستان مسلط شود
ماجراجویی نظامی امریکا در افغانستان همواره از سوی چین مورد انتقاد قرار گرفته است و با خروج شتابزده ایالات متحده امریکا از افغانستان پکن مجبور است لحن خود را تغییر دهد و اقداماتی انجام دهد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، ماه گذشته میلادی گفت ایالات متحده امریکا که مسبب اصلی خلق بحران در افغانستان به شمار می رود می بایست مسئولانه تر رفتار کند و خروج ملایمی از افغانستان داشته باشد. واشنگتن حق ندارد به یکباره تمام مسئولیت ها را به دوش دیگران بیندازد و افغانستان را در آشفتگی و جنگ پشت سر خود رها کند و به اوضاع در این کشور بی توجه باشد.

هنگدا فن، کارشناس خاورمیانه در شانگهای، به ای بی سی گفت چین سعی ندارد موقعیتی که زمانی در اختیار امریکا بود را در افغانستان پر کند.
چین می داند هیچ کشور خارجی نمی تواند بر افغانستان مسلط شود.
داکتر هنگدا فن اما تاکید می کند در صورتیکه افغانستان همچنان در بحران و جنگ دوامدار گیر کند، بستر داغ تروریزم و افراط گرایی خواهد بود.

چین نگران است بحران کنونی و احتمالا تداوم جنگ و ناامنی در افغانستان در آینده تاثیر منفی روی امنیت و ثبات در چین که مرز مشترک طولانی با افغانستان دارد، بگذارد. از سویی هم بحران و جنگ در افغانستان می تواند تطبیق پروژه مهم چین یعنی «کمبربند و جاده» را با مشکل مواجه سازد.
رافائلو پانتوچی، کارشناس مبارزه با تروریزم، نیز پیشنهاد می دهد اگرچه چین میلیاردها دلار در کشور همسایه خود یعنی پاکستان سرمایه گذاری کرده است اما بعید است چنین کاری را در افغانستان انجام دهد.
آقای پانتوچی تاکید می کند در مورد سرمایه گذاری و فعالیت های اقتصادی چین در افغانستان حرف و حدیث زیاد است اما واقعیت این است که این موضوع بسیار کم اهمیت نشان می دهد.

منبع

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟