خبر واخان به سود طالبان

  • انتشار: ۶ اسد ۱۴۰۱
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 132006

در دو روز اخیر درمورد واخان تعدادی خبر و گزارش خواندم. در رسانه‌های پاکستانی هم از سال‌های قبل نوشته‌هایی در مورد اهمیت راه واخان به آسیای میانه دیده می‌شود. اما داغ شدن این خبر در شرایطی که پاکستانی‌ها ادعای حاکمیت غیرمستقیم بر سراسر افغانستان دارند، تاکتیک تبلیغاتی حامیان طالبان است.

بلی داغ‌شدن قصه واخان به سود طالبان است. چرا که واخان آن‌طور که برخی‌ها می‌گویند در شرایط کنونی خوردنی و بردنی نیست. واخان می‌ماند و بعد از چند ماه متوجه می‌شویم که به یک گپ درجه چندم بسیار وقت ضایع کرده‌ایم.

گپ درجه یک این است که افغانستان اشغال شده است. امارت حکومت قانونی نیست و ظرفیت استقلال عمل را ندارد، پاکستان در استخوانش جا گرفته و در خون‌اش جاری است.

گپ مهم‌تر از واخان این است که تعلیم و تربیه فلج است، کل ملت بخصوص زنان گروگان گرفته شده‌اند و فقر حتی صفوف خود طالبان را به فغان آورده است.

کسانی که قصه واخان را بالا کرده‌اند به سود طالبان عمل می‌کنند. اکنون آن گروه در جایگاه دولت مورد انتقاد قرار می‌گیرد، مسئولان طالبان در لباس حافظان تمامیت ارضی فرصت لاف و پتاق پیدا می‌کنند و نام آن گروه با این مشاجرات معادل دولت در گوش مردم تاوبالا شده عادی می‌گردد. عاقبت چون واخان سر جایش می‌ماند، طالبان برنده اذهان می‌گردند.

اگر این خبر از دهان مشکوک عبدالکریم خرم آغاز شده باشد، آن وقت بیشتر باید شک کنید که قصه واخان در راستای تقویت طالبان است نه علیه آن.

افرادی داریم که در ظاهر غیرطالب می‌نمایند، از جمله کریم خرم، اما برای تقویت طالبان زحمت کشیده‌اند و متهم به وابستگی به پاکستان نیز می‌باشند.

لطفاً درین وضعیت بد، نگرانی‌های‌تان را به یک سرک و چند کیلومتر خاک تقلیل ندهید. به آزادی تمام افغانستان بیاندیشید. چرا که تمام وطن معامله شده است.

یونس نگاه

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟