خبرگزاری فرانسه: امپراتور قدرتمند شمال کنار نمی رود

  • انتشار: ۲۸ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 35777

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از بحران بوجود آمده بین عطا محمد نور و رهبران حکومت وحدت ملی در مورد برکناری از مقامش نوشته است که امپراتور قدرتمند شمال از مقامش کنار نمی رود.

به گفته منابع، والی قدرتمند بلخ که با امتناع از برکناری از قدرت وارد بحران سیاسی رو به رشد شده است، به جانشینش اجازه داد تا تنها برای شرکت در یک مراسم خاکسپاری پایش را در این ولایت شمالی بگذارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، از زمانی که اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در ۱۸ دسامبر اعلام کرد که عطا محمد نور را از مقام ولایت بلخ در شمال افغانستان برکنار کرده و محمد داوود را جانشین کرده است، این فرد تازه‌وارد هرگز پایش را در بلخ نگذاشته بود. این اولین بار است که او علنا و به صورت رسمی از بلخ دیدن می‌کند.

عطا محمد نور که با نام مسعار “امپراتور شمال” شناخته می‌شود، از ترک قدرتی که از سال ۲۰۰۴ آن را در دست دارد، امتناع می‌کند و ادعای دفتر غنی مبنی بر اینکه او استعفا داده را رد کرد و دستور غنی را به چالش کشید.

اختلافات با نور که بسیاری نگرانند به خشونت کشیده شود، در برهه زمانی نامناسبی برای غنی رخ می‌دهد زیرا دولتش با وخامت اوضاع امنیتی روبروست و طالبان و داعش حملاتشان را در ماه‌های اخیر افزایش دادند.

بحران بلخ نگرانی آمریکا را هم به دنبال داشته است و سه‌شنبه مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در تماسی تلفونی با اشرف غنی به آن پرداخت. در بیانیه کاخ سفید آمده است: مایک پنس بر حمایتش از دولت افغانستان برای گفت‌وگو با فرماندار بلخ و انتقال صلح‌آمیز رهبری تاکید کرد.

منابع مطلع گفتند، محمد داوود پس از توافق دفتر غنی با والی بلخ از کابل به آنجا رفت تا در مراسم تدفین پدرش در مزار شریف حضور داشته باشد. طبق توافق، داوود پس از مراسم به کابل باز می‌گردد و این بیانگر قدرت بی‌حد عطا محمد نور با وجود برکناری است.

آقای داوود در باره ماندن یا نماندنش در بلخ گفت: «این وطن ماست می آییم و می رویم ما کدام چیزی نداریم. حرف های سیاسی با مذاکرات حل می شود.»

در همین حال رحمت الله فطرت سخنگوی داوود از کناره گیری کرد وی ادعا می کند که ارگ از آقای داوود همچون ابزاری استفاده می کند.

او گفت: «فقط در مدت زمانی که ما در آن جا بودیم حتا خود آقای داوود فقط اخباری که در رسانه ها درز می کرد بر اساس آن برنامه می گرفتیم.

با گذشت بیشتر از یک ماه تا کنون سرنوشت گفت و گو ها میان جمعیت اسلامی و حکومت روشن نیست.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟