خبرنگاران محلی افغانستان خواستار حمایت جامعه جهانی شدند

  • انتشار: ۲ سنبله ۱۴۰۰
  • سرویس: مطبوعات
  • شناسه مطلب: 119378

شماری از خبرنگاران محلی که به دلیل ناامنی به کابل پناه آورده‌اند، از آینده ناروشن نگرانند و می‌گویند که نهاد‌های حامی رسانه‌ها آن‌ها را فراموش کرده‌اند.

یکی از این خبرنگاران به روزنامه ۸ صبح گفت که مشکلات جدی امنیتی دامن‌‎گیر کارمندان رسانه‌های افغانستان است و هیچ تضمینی وجود ندارد که جان آن‌ها مصون می‌ماند.

وی با انتقاد از جامعه جهانی و نهاد‌های حامی رسانه‌ها گفت که این نهاد‌ها تاکنون هیچ کاری برای خبرنگاران انجام نداده‌اند و اگر توجهی صورت نگیرد و خبرنگاران جای خود را مصون احساس نکنند ناگزیرند به‌گونه قاچاقی وارد کشور‌های دیگر شوند.

این خبرنگاران همچنین می‌گویند که سال‌ها برای رشد آزادی بیان و حقوق بشر در افغانستان کار کرده‌اند و اکنون که شرایط کشور تغییر کرده است، آنان افزون بر از دست دادن کارشان با تهدید باالقوه امنیتی نیز مواجه هستند.

شمار زیادی از خبرنگاران محلی بیش از یک ماه است که همزمان با شدت درگیری در ولایت‌ها به کابل پناه آورده بودند. این خبرنگاران می‌گویند که حمایت نهاد‌های حامی رسانه‌ها از جمله کمیته مصونیت در روز‌های اخیر کمتر شده است.

به گفته آنان، خبرنگاران که سال‌ها به خاطر رشد دموکراسی، حقوق زنان، حقوق بشر و آزادی بیان کار کرده‌اند، اما حالا هیچ نهادی نیست که در این روز‌های دشوار به آن‌ها همکاری کند.

هم‌زمان با بدتر شدن وضعیت در افغانستان، خبرنگاران بدون مرز نیز از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا خواسته است که طرحی را برای خروج مصوون خبرنگاران افغانستانی روی دست بگیرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟