حکومت همه شمول یعنی چه؟

  • انتشار: ۱۴ جدی ۱۴۰۰
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 126021

دولت چیست؟ حکومت چیست؟ نظام سیاسی یعنی چه؟
همه را در این سطور بخوانید.
طالبان در شرایطی در واکنش به سخنان خطیب زاده برای ایران خط و نشان تعیین میکنند، که خود در موقعیتی نیستند که حتی مشکل داخلی خود را حل نمایند تا چه رسد به اینکه برای دیگر کشورها فاکتور بدهد. تشکیل حکومت همه شمول خواست جامعه جهانی و خواست مشترک مردم افغانستان است. زیرا در افغانستان اقوام مختلفی زیست دارند و حکومت تک قومی مشروعیت ندارد
در عین حال، تنها ایران نیست که خواستار دولت فراگیر از تمام اقوام در افغانستان است، بلکه آمریکا نیز در هفته گذشته از طالبان خواست که حقوق شهروندی، حقوق بشر و حقوق زن را به رسمیت بشناسد و حکومت فراگیر و همه شمول تشکیل بدهد. اگر طالبان خواستار به رسمیت شناختن است باید خود را اصلاح کند.
روسیه نیز به صراحت اعلان کرد که اگر طالبان می خواهند به رسمیت شناخته شوند، باید حکومت فراگیر و همه شمول را هرچه زودتر تشکیل بدهند و از این فرصت استفاده نمایند تا جهان آنها را به رسمیت بشناسد.
چین و پاکستان نیز با اینکه به ظاهر حامی طالبان هستند به طالبان گفته اند که هنوز شناسایی رسمی آنها زود است و باید حکومت فراگیر و همه شمول تشکیل بدهند!
اما به باور ما طالبان یک گروه تمامیت خواه و تروریستی است. آنها هرگز دولت همه شمول واقعی را تشکیل نمی دهند و از همه مهمتر در افغانستان باید نظام سیاسی یک نظام همه شمول باشد نه تنها دولت آن. زیرا دولت غیر از نظام سیاسی است. طالبان گیرم بیاید دولت سر پرست خود را همه شمول بسازد و از همه اقوام در آن در سطح وزیر حضور یابند، ولی امارت به عنوان نظام سیاسی وجود داشته باشد این نظام، همه شمول نیست.
امارت یک نظام قرون وسطایی و یک نظام استبدادی و تک گروهی و تگ قومی است تا زمانیکه این نظام تغییر نکند و نظام فیدرالیزم اسلامی را ایجاد نکند، هرگز حکومت همه شمول تشکیل نخواهد شد. حکومت غیر از دولت است نظام شامل دولت، نظام سیاسی، قانون اساسی و نهادهای ملی و دولتی نیز می شود. بنابراین، وقتی گفته میشود حکومت همه شمول تشکیل شود، یعنی مجموعه نظام و نهادها و مولفه های آن باید همه شمول باشد و این امر ممکن نیست مگر اینکه نظام سیاسی از امارت خود خوانده طالبان به فیدرالیزم اسلامی تغییر پیدا کند.
فیدرالیزم اسلامی به معنای پذیرفتن تکثر است که اعم از تکثر سیاسی، قومی و مذهبی است. این نوع حکومت در گذشته اسلام وجود داشته هرچند ناکارآمد و غیر مسلکی بوده ولی الان میشود با استفاده از تجارب بشری یک حکومت فیدرالیزم مترقی و مدرن ایجاد کرد که همه اقوام و گروههای سیاسی و مذاهب اسلامی کشور به خود حاکمیتی برسند و این امر ممکن است ولی طالبان یک گروه تمامیت خواه هست و اعتقادی به تکثر ندارد

بی بی فاطمه حسینی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟