رئیس شورای علمای شیعه‌ افغانستان:

حکومت همه شمول لازمه رهایی افغانستان از مشکلات است/ اسلام دین وحدت و یگانگی است

  • انتشار: ۲۳ عقرب ۱۴۰۰
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 124061

آیت‌الله صالحی مدرس، رئیس شورای علمای شیعه افغانستان در سخنانی در وبینار بین‌المللی علمای جهان اسلام و تحولات جدید افغانستان، با اشاره به چهار دهه مصائب و مشکلات مردم افغانستان و همچنین تحولات اخیر کشور، خطاب به مسئولان دولت طالبان اظهار امیدواری کرد که آنان با ایجاد دولت همه‌شمول، همه اقوام را ملت واحد افغانستان بدانند تا از رهگذر آن برای مردم یک افق روشنِ رهایی از قتل‌ها و انفجارها ایجاد شود.

آیت‌الله محمد هاشم صالحی مدرس عنوان کرد: اسلام برای وحدت ارزش زیادی قائل است، چرا که دین اسلام دین وحدت و یگانگی است. در اسلام بین زمین و آسمان، روح و تن و دین و دنیا جدایی نیست. باید ارتباط همه بندگان با خداوند متعال محکم و مستحکم باشد.

از دید این عالم دینی، اسلام برای وحدت برنامه‌های بسیاری را مهیا کرده و تمام عوامل وحدت را در قرآن کریم و به وسیله پیامبر مکرم اسلام (ص) در اختیار امت اسلامی قرار داده است.

رئیس شورای علمای شیعه افغانستان، امت اسلامی را جمعیتی دانست که بخش عظیمی از نفوس جهان را تشکیل داده و اکثریت منابع زمینی و بیش از هشتاد دولت در اختیار آن است، اما در حالی که این امت باید در دنیا حرف اول را بزند و آقای جهان باشد، متاسفانه درگیر انواع و اقسام مشکلات و معضلات است.

آیت‌ الله صالحی مدرس در چراییِ عقب‌ماندگی جهان اسلام با وجود ظرفیت‌های بی‌نظیر آن ابراز داشت: این عقب‌ماندگی‌ها فقط و فقط برای این است که ملت مسلمان با یکدیگر وحدت ندارند، در حالی که عظمت اسلام و عظمت ملت مسلمان مرهون وحدت است و دین اسلام نیز به وحدت نه به عنوان یک درس اخلاقی یا به عنوان یک فعل مستحب، بلکه به عنوان یک امر واجب، توصیه اکید نموده است.

این عالم دینی خاطرنشان کرد: اسلام می‌خواهد ثابت کند که وحدت اساس مسلمان بودن است؛ همان‌طور که یکی از بزرگان فرموده اسلام روی دو پایه استوار است؛ کلمه‌ توحید و وحدت الکلمه. یعنی همه مسلمین باید با هم هماهنگ باشند، با هم تقریب داشته باشند و همانند بنیانی مرصوص در مقابل دشمنان اسلام بإیستند. اصل اسلام این است که با همدیگر وحدت، انسجام، یگانگی و برادری داشته و در مقابل دشمنان اسلام ایستادگی نموده و به مشترکات توجه داشته باشیم.

آیت‌الله صالحی مدرس در توصیف وضعیت ملت افغانستان در چند دهه‌ی گذشته گفت: مردم مظلوم ما در چهار دهه یا بیشتر از چهار دهه گرفتار ظلم و ستم و انتحار و انفجار بوده و مساجد، حسینیه‌ها و مکاتب آنها تخریب گردیده است. پیرمردها و پیرزن‌ها و اولادشان همه رفتند و مردم به این همه مهاجرت‌ها، ذلت‌ها و زحمت‌ها دچار شدند. در واقع چهار دهه ملت مسلمان افغانستان گرفتار بدبختی‌های عجیب و غریبی بودند که شاید در عالم نمونه نداشته باشد.

این عالم دینی ادامه داد: اما اخیرا یک تغییر و تحول سیاسی در کشور بوجود آمد که امیدواریم با ایجاد دولت همه‌شمول، همه اقوام را ملت واحد افغانستان بداند تا شاید برای ملت عزیز کشورمان یک افق روشنی ایجاد شود و روزی از آن همه زحمت‌ها و قتل‌ها و انفجارها خلاص شوند تا بتوانند مقداری در راحتی زندگی کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟