حکومت، کجای فاجعه دانشگاه کابل ایستاده است؟؟

  • انتشار: ۱۳ عقرب ۱۳۹۹
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 96836
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

دانشگاه کابل، یک مرکز حساس و مورد توجه و در همسایگی وزارت تحصیلات عالی است که همواره با مراقبت های سطح بالای امنیتی مواجه بوده است.

اینکه فاجعه ای با حجم کشتار سبوعانه روز گذشته اتفاق ای افتد، به این معناست که یا تروریست ها، نفوذ قابل توجهی در حکومت و نهادهای امنیتی دارند، یا اینکه این واقعه، توسط حکومت و نهادهای امنیتی ( حداقل بخشی از حکومت و این نهاد ها) طراحی و اجرا شده است.

هر کدام از این احتمالات که به واقعیت نزدیک باشد، موجب ترس و دلهره است.

البته در اینکه احتمالا تروریست ها، در حکومت نفوذ هابی دارند، تردید نیست، اما عقلانی به نظر نمی رسد که گروهی، در این سطح، و در عالی تربن شرایط ممکن در داخل حکومت و نهادهای امنیتی آن نفوذ داشته باشد و بعد، سهم خود از قدرت را در تالار مذاکرات و تحت نظر آمریکایی ها و قطری ها گدایی کند.

با این حساب، اگر احتمال بدهیم که دستهایی در داخل حکومت، با انتحار و آدم کشی آن هم در یک محیط علمی و کاملا غیر نظامی ارتباط داشته باشد، تکلیف چیست؟
از سوی دیگر، مگر ممکن است در سرزمینی که پشه بدون رصد شیطان بزرگ نمی‌تواند پر بزند، این حجم گسترده از انسان کشی اتفاق بیفتد، و کسانی در داخل حکومت صد در صد وابسته به شیطان بزرگ در آن دخیل باشند، و در عین حال بدون اجازه ارباب شان، چنین کاری کرده باشند؟

محکوم کردن فاجعه و تاسف خوردن و شمع روشن کردن، دردی را دوا نمی‌کند. باید به حال حکومت وابسته ای که توان و اراده تامین امنیت را ندارد و خون انسان‌ها در آن به اندازه منافع عده ای قلیل نمی ارزد، فکری کرد.

سید احمد موسوی مبلغ

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟